Volledig scherm
© ANP

Hudson’s Bay weg uit Nederland, ontslagvergoeding voor personeel

Het al maanden kwakkelende warenhuisconcern Hudson’s Bay sluit eind dit jaar al zijn Nederlandse winkels. Het bedrijf maakte dat vanmiddag bekend aan zijn personeel. 

Hudson’s Bay heeft vijftien winkels in Nederland, er werken circa 1400 medewerkers. De filialen, webshop en het hoofdkantoor worden ‘op of voor 31 december gesloten’, aldus een verklaring. Het bedrijf heeft de afgelopen tijd ‘intensief samengewerkt met de ondernemingsraad en de bonden over een sociaal plan’.

Daarover is overeenstemming bereikt, beaamt Jacqueline Twerda van vakbond CNV. Ze spreekt van een ‘meer dan netjes’ sociaal plan waar andere bedrijven een voorbeeld aan kunnen nemen. ,,Alle medewerkers die voor 1 september al in dienst waren bij Hudson’s Bay krijgen een ontslagvergoeding. Dat is uitermate netjes, want Hudson’s Bay is dat wettelijk niet eens verplicht. Mensen krijgen de gelegenheid om onder werktijd bij andere bedrijven te solliciteren. Daarvoor krijgen ze zelfs een kilometervergoeding. En Hudson’s Bay zal ook nog een banenmarkt organiseren.”

Horeca

Twerda heeft wel een idee waar het personeel heen zou kunnen. ,,Vanuit de horeca is veel interesse, maar ook andere retailbedrijven kunnen personeel gebruiken.” Voor verschillende Hudson’s Bay-medewerkers is het de tweede keer op rij dat ze zonder werk komen te zitten, na het eerdere faillissement van V&D in 2016. ,,Ik kan me voorstellen dat die mensen in een andere sector aan de slag willen.” 

Vandaag waren alle filialen van Hudson’s Bay gesloten, waaronder die in Breda, Tilburg, Amsterdam en Haarlem. Op de deur van een aantal winkels hing een briefje met de tekst: ‘wegens een technische storing is onze winkel vandaag, 19 september, gesloten’.

Het vertrek van Hudson’s Bay uit Nederland komt niet echt als een verrassing. Onlangs zei een bestuurder van vakbond CNV op basis van een brief al dat dit stond te gebeuren. CNV Vakmensen was toen niet echt te spreken over de manier waarop Hudson’s Bay met het personeel communiceert. ,,Ze moeten op de hoogte gebracht worden.” 

Tot zeer recent werd vanuit Hudson’s Bay gezegd dat er nog geen definitieve beslissing was genomen over de activiteiten in Nederland. ,,Er is een kans dat we winkels sluiten, maar de definitieve beslissing is er nog niet. Het proces loopt”, zei het hoofd Investor Relations van Hudson’s Bay Company daarover. 

Winkelstraten 

Het van oorsprong Canadese Hudson’s Bay dacht even de plek van het failliete V&D in het Nederlandse winkellandschap te kunnen overnemen, maar dat is nu dus definitief mislukt. Na het omvallen van V&D werden in de zomer van 2017 de eerste filialen geopend. 

De warenhuisketen had aanvankelijk het plan om twintig winkels te openen, maar toen de geluiden over lage bezoekersaantallen en rode cijfers al flink de ronde deden, werd dat aantal teruggeschroefd en verkondigde het bedrijf zich te willen ‘concentreren op de vijftien steden’. 

Volgens retail- en merkendeskundige Paul Moers was de opvolger van V&D gedoemd te mislukken. ,,Het bedrijf heeft nooit moeite genomen om het merk in Nederland neer te zetten. Dat is een enorme misser geweest”, zegt hij.  

Onduidelijk is wat er nu met de panden gaat gebeuren. Ze zijn langjarig gehuurd door Hudson’s Bay, veelal met een garantie. Momenteel staat van die huurgarantie nog 400 miljoen euro uit. ,,We gaan natuurlijk in contact met de vastgoedeigenaren en andere partijen”, laat een woordvoerder weten.

Concurrentie

Retaildeskundige Moers denkt dat het nog behoorlijk lastig gaat worden voor vastgoedbazen om de panden goed gevuld te krijgen. ,,Ze zullen moeten durven experimenteren met verschillende concepten, want één nieuwe grote keten die een flinke ruimte betrekt in meerdere panden, zit er echt niet meer in.” Ook retailexpert Cor Molenaar schat in dat het niet makkelijk zal zijn om een nieuwe huurder voor de gigantische winkeloppervlakte te vinden. Zo wijt hij tegenover De Ondernemer op de stevige concurrentie van online verkoop en mede als gevolg daarvan waardedalingen van winkels in binnensteden.

Niet iedereen is pessimistisch over de gevolgen voor de winkelstraten;  deskundige Hans van Tellingen denkt dat grote partijen als Zara, Bershka, de Japanse nieuwkomer Uniqlo of een Coolblue best interesse zou kunnen hebben. In een reactie zegt woordvoerder Ottelien van Pelt van Coolblue: ,,Wij willen meer nieuwe fysieke winkels openen in Nederland en België. Één daarvan openen we binnenkort in Arnhem. De zoektocht naar geschikte locaties voor nieuwe Coolblue-winkels is verder nog in volle gang. Een uitspraak over de komst van een nieuwe fysieke winkel in Nederland en België naast de winkel in Arnhem kunnen we op dit moment niet doen.”

Dit vinden mensen in Rotterdam van het sluiten van Hudson’s Bay: 

  1. Jumbo vs AH: Brabantse lefgozers hijgen in de nek van blauwe grootmacht
    PREMIUM

    Jumbo vs AH: Brabantse lefgozers hijgen in de nek van blauwe grootmacht

    Albert Heijn is nog altijd de onbetwiste nummer één, maar voelt de hete adem van Jumbo in de nek. Het Brabantse familiebedrijf opent tientallen winkels per jaar en kaapte en passant de deal met Hema voor de neus van AH weg. Moeten ze in Zaandam vrezen voor de sneltreinvaart waarmee Jumbo de supermarktwereld onveilig maakt of is de voorsprong van de marktleider niet meer in te halen? ,,De strijd gaat nog wel even door. Zonder omvang geen macht, kleinere ondernemers gaan eraan ten onder.’’