Volledig scherm
De in april 2018 geopende vestiging van Hudson's Bay in Haarlem © robin utrecht

Hudson's Bay wil minder huur en kleinere winkels, verhuurders liggen dwars

Om de 15 slecht draaiende warenhuizen eindelijk winstgevend te krijgen, poogt Hudson’s Bay huurverlaging te bedingen bij verhuurders. Dat bevestigen betrokkenen aan het AD. De vastgoedbazen liggen dwars en beroepen zich onder meer op een spijkerharde meerjarige huurgarantie.

Anderhalf jaar na de opening van de eerste vestigingen in oa Amsterdam, Den Haag, Den Bosch, Leiden en Rotterdam, is het alarmfase tien voor Hudson's Bay. Consumenten blijven massaal weg. Het eerste volledige jaar leed Hudson’s Nederlandse warenhuizen een verlies van 80 miljoen euro, zo lekte eerder al uit. En nu zou de Duitse moeder Karstadt overwegen nog dit jaar het faillissement aan te vragen, schreef het Duitse Wirtschaftswoche gisteren. Als er niks verbetert, dreigen de Hollandse vestigingen tot 2028 een miljard euro te verliezen.

De in januari aangetreden Duitse topman Armin Devender werkt hard aan een nieuwe strategie. Veel geld om te investeren is er niet, belangrijke voorwaarde is daarom dat winkels kleiner worden en de huren flink dalen, vertellen betrokkenen tegen het AD. Om de klus te klaren heeft Hudson’s vastgoedadviseur Harper Dennis Hobbs ingeschakeld.

,,Hudson’s Bay probeert bij alle verhuurders middels minder vierkante meters een lagere huur te bedingen’’, zegt Jos van de Mortel, eigenaar van Hudson’s onderkomen in Den Bosch. ,,Dit is al twee maanden gaande.’’

Probleem

Jeroen Lokerse, CEO van vastgoedadviseur bij Cushman & Wakefield, adviseert de eigenaren. Hij bevestigt dat Hudson’s Bay minder huur wil betalen. ,,Veel warenhuizen hebben meerdere verdiepingen en met name de bovenste verdiepingen vormen een probleem voor Hudson’s. Die trekken onvoldoende klanten.’’

Wat Hudson’s Bay betreft, kunnen er in ruil voor huurverlaging meerdere winkels in de panden komen, weet Lokerse. Eerder stond hij de verhuurders al bij rond het faillissement van V&D in 2015. ,,Als dat te moeilijk is, valt ook te denken aan kantoren, hotels of woonruimte.’’

De directie van Hudson’s Bay stuit voorlopig op een muur van onwil bij verhuurders, die recent vergaderden onder leiding van grootste vastgoedeigenaar CBRE. Ze wijzen op de langjarige contracten die zij in 2016 afsloten met Canadees moederbedrijf Hudson’s Bay Company (HBC). Die overeenkomsten zijn gesloten voor twintig jaar en bevatten ook nog opties om de overeenkomst vijf keer met tien jaar te verlengen. ,,De inkt van die huurcontracten is nog maar net droog’’, klinkt het.

Verder lezen na de foto

Volledig scherm
Nog geen drie weken geleden werd het vijftiende filiaal van Hudson's Bay geopend, in Utrecht. Vraag is hoe lang het open blijft. © ANP

Juridisch harde garantie

Quote

Er blijft in Nederland ruimte voor een warenhuis in het middenseg­ment, maar het luistert héél nauw

Jeroen Lokerse, ceo Cushman & Wakefield

De huurbazen hebben bovendien zelf substantiële investeringen gedaan in het aanpassen en renoveren van de panden. Ook schermen ze met een concerngarantie van HBC. Daarin staat de juridisch spijkerharde garantie dat zij meerdere jaren lang de huur betaald krijgen. Tot nu toe hebben ze die ook altijd netjes ontvangen.

Vraag is wel: hoeveel is die garantie in de toekomst waard? Verhuurders hebben geen belang bij een failliet Hudson's Bay, aan wie moeten ze hun panden anders verhuren? HBC schrijft al geruime tijd zware verliezen van tot honderden miljoenen dollars per kwartaal. Bovendien verkocht HBC de meerderheid van zijn Europese warenhuizen - inclusief Hudson’s Nederland- afgelopen september aan het Oostenrijkse Signa, eigenaar van Duitse warenhuizen Karstadt en Galeria Kaufhof. Zelf houdt het 49,99 procent.

Jos van de Mortel, verhuurder van Hudson’s Bay Den Bosch, is somber. ,,Als het concept niet drastisch verandert is het over maximaal twee tot drie jaar gedaan met Hudson’s Bay in Nederland’’, vreest hij. Van de Mortel is gevraagd zich te oriënteren op nieuwe huurders.

Mislukte start

Vastgoedadviseur Lokerse is positiever. ,,Er blijft in Nederland ruimte voor een warenhuis in het middensegment.’’ Wel luistert het bijzonder nauw, stelt hij. ,,Je moet exact aansluiten bij de Nederlandse klant en dat kost veel onderzoek en moeite. Dat vergt jaren. Hudson’s Bay heeft daar veel te weinig tijd voor genomen.’’

Ook retaildeskundige Rupert Parker Brady noemt een mislukte start het probleem. ,,Hudson’s Bay begon met een veel te duur geprijsd assortiment. Ze openden te veel winkels tegelijkertijd en hadden hun webshop nog niet op orde. Ook hebben ze de warenhuizen niet goed in de markt gezet. Dan begin je met een 3-0 achterstand.’’

Die dure strategie werd eind 2017 overigens al rechtgezet, gekozen werd om meer betaalbare merken in de schappen te leggen. De consument bleef echter weg.

Hudson’s Bay Nederland wil niet reageren. ,,Op dit moment hebben wij niets te melden.’’

Volledig scherm
Jeroen Lokerse, ceo van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield © -