Volledig scherm
Voor Rob (51) en Vera (55) Verhoeven zat hun huwelijksreis er al na één dag op. © RV

Huwelijksreis na dag voorbij na Neckermann-fiasco: ‘We mochten niet naar binnen’

Voor Rob (51) en Vera (55) Verhoeven uit Tilburg zat hun huwelijksreis er al na één dag op vanwege de problemen bij Thomas Cook. ,,We mochten gisteren onze kamer niet meer in als we niet bijbetaalden. Het ging om ongeveer 150 euro per nacht dat we zouden blijven”, zegt Rob. Een reisleider van Neckermann adviseerde hen dat niet te doen. ,,Onder begeleiding van veiligheidsagenten haalden we onze kamer leeg.”

Rob en Vera Verhoeven trouwden afgelopen weekend. Daarna ging het paar op huwelijksreis naar Tenerife. Ze hadden via Vakantiediscounter een Neckermann-vakantie geboekt in Hotel Cleopatra, in Playa de las Américas, met vertrek vanuit Schiphol. Net bij hun vertrek, afgelopen zondag, begonnen de perikelen rond het faillissement van Thomas Cook.

,,Toen we zondag aankwamen, liep het al fout”, vertelt Rob aan Het Laatste Nieuws. ,,Ze vertelden in ons hotel dat we mochten blijven als we 1200 euro oplegden. Terwijl we onze vakantie al betaald hadden. Maar ze hadden nog geen geld ontvangen van Thomas Cook. We hebben een reisleider gebeld, die zei dat we naar een ander hotel moesten. Toen ik dat uitlegde aan het hotel, mochten we plots toch blijven. Het komt wel in orde, zeiden ze.”

150 euro per nacht

Een dag later bleek dat niet te kloppen. ,,Plots mochten we onze kamer niet meer in”, vervolgt Rob. ,,We zaten dus vast in de hotellobby. We moesten 150 euro betalen om nog een dag langer te blijven. Daar stonden we dan aan de receptie, zonder onze spullen, en niet wetend wat te doen. Uiteindelijk kregen we iemand van Neckermann aan de lijn. Hij raadde ons aan om niet te betalen.”

De twee mochten onder begeleiding van veiligheidsagenten hun kamer leegmaken. Daarna namen ze voor 30 euro een taxi naar de luchthaven. Daar zaten ze vanmorgen te wachten op hun terugvlucht. ,,Die hebben we zelf geboekt, dat kost ons nog eens 350 euro.”

Declareren

Zij zijn niet de enigen die geconfronteerd worden met extra kosten, ook al hebben zij de vakantie al betaald aan Thomas Cook of Neckermann Reizen. Hoteleigenaren eisen soms tot wel duizenden euro’s van reizigers, omdat zij hun geld nog niet hebben gekregen van de reisorganisatie.

Ook de Baarnse Linda Vermeer (44) en haar zwangere collega Marena Vrijhof (29) zaten flink in de rats door het faillissement van Thomas Cook. Toen zij naar hun hotel Puente Real in het Spaanse Torremolinos wilden gaan, werd hen gisteren opeens de toegang ontzegd. Ze moesten eerst de hele reissom betalen, wilden ze hun koffers en andere spullen terugkrijgen.

Uiteindelijk kregen ze tot vanochtend 11 uur respijt; dan moesten ze op de mail hebben van Thomas Cook dat de rekening zou worden betaald. ,,We hebben vanochtend van D-Reizen de garantie gekregen dat SGR alles betaalt, maar daar ging het hotel helaas niet mee akkoord. We hebben de hele reissom van 900 euro nog een keer moeten betalen. We hadden simpelweg geen keus. Zouden we dat niet doen, dan zouden we op straat komen te staan”, reageert een verontwaardigde Vermeer. ,,Ik kan mij zomaar voorstellen dat voor sommige mensen dit echt een probleem is.” 

De Baarnse krijgt het bedrag na het doorsturen van de factuur binnen veertien dagen teruggestort op haar bankrekening, zo heeft D-Reizen haar beloofd. 

De tekst loopt door onder de foto

Volledig scherm
De Baarnse Linda Vermeer en Marena Vrijhof © Caspar Huurdeman

Briefje 

Nick de Vos (26) jaar zal opgelucht zijn als hij zijn moeder Therese (61) weer in de armen kan sluiten. Zij was samen met haar zus, zwager en de broer van haar zwager op vakantie in het Turkse Antalya en landt vandaag op Schiphol. Gisteren vonden ze een briefje op de kamer van hun luxeuze Baia Lara Hotel met het verzoek zich bij de receptie te melden. Daar kregen ze te horen dat zij nog 3500 euro moesten betalen en dat ze anders de ochtend erop niet zouden mogen vertrekken. ,,Het bizarre was, die som was ook nog eens hoger dan de hele reissom, inclusief de tickets", vertelt zoon Nick aan de telefoon.

Zijn advies aan zijn moeder was om vooral het geld niet te betalen, ook omdat Thomas Cook Nederland officieel niet failliet was. ,,Maar ja, ze werden zo onder druk gezet om te betalen. Het was gewoon een soort gijzelingssituatie.” Nick zocht direct contact met Buitenlandse Zaken. De medewerker aan de andere kant van de noodlijn gaf hem de tip om met lokale autoriteiten contact te zoeken als ze werden vastgehouden door de hoteleigenaar. 

Verder opperde Buitenlandse Zaken om bij Thomas Cook aan te kloppen, maar ook bij dat loket kwam hij niet verder. SGR kon toen nog niets betekenen omdat de boekingen nog niet officieel waren overgedragen aan het garantiefonds. ,,Ik voelde mij op dat moment zo triest. Je bent dan zover weg en kunt eigenlijk niets doen. Het is ook maar de vraag of ze dat geld nu ooit nog terugkrijgen.”

Hij hekelt de communicatie van Thomas Cook, de overheid en SGR. In zijn ogen is de afwikkeling in Verenigd Koninkrijk een stuk beter geregeld dan hier. Een woordvoerster van het garantiefonds gaf eerder vandaag al toe het er allemaal wat rommelig aan toe gaat. ,,We vinden dat ook verdrietig en spijtig.”

Noodnummer 

Volgens het garantiefonds hoeven mensen die onder druk gezet worden zich geen zorgen te maken: alle accommodaties worden gebeld om te laten weten dat de betalingen gedaan zijn en dat zij de reizigers met rust moeten laten. Voor reizigers die geconfronteerd worden met dreigende hotelmedewerkers, heeft het garantiefonds met behulp van reisorganisatie TUI nog een speciaal noodnummer geopend. Zij kunnen bellen naar 070-30 711 11. Dat nummer is alleen bedoeld voor reizigers die al op hun bestemming zijn en in de problemen zijn gekomen doordat bijvoorbeeld hoteluitbaters lastig doen.

De Consumentenbond is iets voorzichtiger in zijn advies aan reizigers. ,,Als je voor zo’n dreigende situatie staat en je voelt dat je geen kant op kunt, dan kunnen we ons goed voorstellen dat je toch overstag gaat. Ons advies is om in zo'n geval contact op te nemen met je reisbureau of de SGR en daar te vragen wat je het beste kunt doen.”