Volledig scherm
© SNS

‘Hypotheekadviseurs laks met zorgplicht’

Huizenbezitters horen nauwelijks nog wat van hun hypotheekadviseur als ze eenmaal de handtekening onder de papieren hebben gezet. Als er al contact is, dan is de klant initiatiefnemer. Vereniging Eigen Huis hekelt de ‘lakse houding’ van adviseurs en roept de financiële waakhond AFM op om duidelijkere gedragsregels op te stellen.

Volledig scherm
Rob Mulder van vereniging Eigen Huis.

Consumenten rekenen erop dat een hypotheekadviseur ze op de hoogte brengt en adviseert over relevante veranderingen op de hypotheekmarkt. In de praktijk blijken maar weinig adviseurs dat daadwerkelijk te doen, constateert Vereniging Eigen Huis op basis van een tevredenheidsonderzoek onder 1100 huiseigenaren. 

In het onderzoek zegt iets meer dan de helft van de huiseigenaren tevreden te zijn over zijn adviseur. Een kleine meerderheid heeft na het afsluiten van de hypotheek wel eens contact met zijn hypotheekadviseur. In bijna 80 procent van de gevallen gebeurt dat op initiatief van de huiseigenaar. 

Al met al een heel magere score, vindt de belangenvereniging van huizenkopers. Vooral omdat vrijwel iedere huizenkoper vroeg of laat te maken krijgt met veranderingen in zijn persoonlijke situatie of nieuwe omstandigheden, zoals rentewijzigingen of dalende verzekeringspremies. Huiseigenaren lopen daardoor kansen mis om hun maandlasten te verlagen of de hypotheek te verbeteren, stelt VEH.

,,Adviseurs weten bijna alles van hun klanten en beschikken over een veelheid aan analysetools. Maar daar doen ze maar weinig mee’’, zegt Rob Mulder van Eigen Huis. Als het aan VEH ligt, komt daar verandering in. De belangenclub doet een oproep aan de toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) om duidelijk te maken wat klanten precies mogen verwachten van hun adviseur gedurende de looptijd van hun hypotheek.

Zorgplicht 

Desnoods moet daarvoor de regelgeving rondom zorgplicht worden aangepast, dan wel aangescherpt. ,,Adviseurs die aantoonbaar tekortschieten lopen nu al het risico op een veroordeling door het klanteninstituut Kifid of rechter’’, waarschuwt Eigen Huis. Overigens lijkt het Kifid lang niet altijd één lijn te trekken als het gaat om zorgplicht.

In een zaak werd een onafhankelijk hypotheekadviseur veroordeeld tot het terugbetalen van ruim 3.200 euro voor een te hoge premie voor zijn overlijdensrisicoverzekering. Maar in een soortgelijk geschil werd een bank juist vrijgesproken van een schadeclaim. ,,Juist daarom moet de AFM duidelijkere regels opstellen.’’

De wettelijke zorgplicht is een informatieplicht van de adviseur. ,,Dat gebeurt ook”, zo laat de koepelorganisatie van hypotheekadviseurs, Adfiz, weten. ,,Er gaat wel degelijk veel informatie naar klanten, bijvoorbeeld via gerichte tips en met als boodschap: neem contact met ons op. Het is een constante uitdaging voor adviseur en klant om daarover gezamenlijk regelmatig in gesprek te blijven. Als de financiën eenmaal geregeld zijn neemt de aandacht van de klant voor actief onderhoud helaas vaak sterk af.”