Volledig scherm
John de Mol. © ANP Kippa

ITV koopt Talpa voor half miljard, De Mol blijft creatief betrokken

UpdateDe Britse commerciële televisiezender ITV koopt Talpa Media van John de Mol. Dat werd vandaag bekendgemaakt. ITV betaalt in eerste instantie 500 miljoen euro voor Talpa. Dat bedrag kan, afhankelijk van de prestaties van Talpa de komende acht jaar en de betrokkenheid van De Mol bij het bedrijf, oplopen tot in totaal 1,1 miljard euro.

Toezichthouders moeten de deal nog wel goedkeuren, maar afronding wordt in het tweede kwartaal van dit jaar verwacht. De Mol blijft dus, samen met het management en de creatieve staf van Talpa, een belangrijke rol spelen in het ontwikkelen van formats.

The Voice
Talpa timmert flink aan de weg in het buitenland met zijn talentenjacht The Voice, die inmiddels in 180 landen wordt uitgezonden. Met realityshow Utopia hoopt de tv-producent op een nieuwe internationale kaskraker. In de afgelopen zes jaar ontwikkelde Talpa in totaal 75 shows, waaronder ook Battle of the Sexes en Dating in the Dark.

Het Britse ITV is het grootste commerciële televisiebedrijf in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf exploiteert een groep zenders en heeft eigen productiebedrijven, ook in een groot aantal andere landen.
Vorig jaar september bleek al dat meerdere partijen interesse hadden in het mediabedrijf van De Mol. ITV bevestigde onlangs nog exclusieve gesprekken te voeren met Talpa over een mogelijke overname.

Creatieveling
De Mol blijft als creatieveling wel betrokken bij 'zijn' mediabedrijf. Het is ook die creativiteit waar mediaondernemer De Mol (Den Haag, 24 april 1955) al decennia lang furore mee maakt. Zijn laatste grote, internationale succes is talentenjacht The Voice.

In zijn jeugd wil De Mol profvoetballer worden, maar wanneer hij doorkrijgt dat dat niet gaat lukken verkiest hij een baantje in het bedrijf van zijn vader, die directeur is van Radio Noordzee. Op 23-jarige leeftijd wordt hij freelance-televisieproducent en na enkele jaren krijgt hij succes met de Showbizzquiz van Ron Brandsteder. Later volgt Medisch Centrum West, een TROS-soap die Nederland elke week aan de buis gekluisterd houdt.

De opkomst van commerciële televisie in Nederland (1989) is een zegen voor De Mol. Voor de diverse zenders maakt hij veel commerciële producties. Joop van den Ende doet hetzelfde met zijn bedrijf (Joop van den Ende TV Producties). In 1994 gaan ze samen verder met het productiebedrijf Endemol. Deze firma schopt het tot één van de toonaangevende tv-bedrijven van Europa.De grote klapper maakt Endemol in 1999 met het realityprogramma Big Brother. Niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen gaan de deuren open en wordt het programma een hit. Het Spaanse telecombedrijf Telefónica neemt Endemol in 2000 voor 5,5 miljard over. De Mol begint Talpa Capital, waarin hij zijn miljarden onderbrengt. Overigens koopt De Mol zijn 'fusiekind' Endemol later weer voor een deel terug. Tijdelijk, want inmiddels is het in handen van Mediaconcern 21st Century Fox en investeringsmaatschappij Apollo Global Management.

In de praktijk gaat De Mol zich vooral weer toeleggen op het maken van programma's, ondanks het mislukken projecten als sportzender Sport7 en zijn tv-station Tien. Hij blijft in Hilversum en ver daarbuiten het creatieve brein van kijkcijferkanonnen als Big Brother, Deal or No deal en The Voice.