Volledig scherm
De showroom van de autodealer is de populairste plek om te onderhandelen. © ANP

Jongeren vinden afdingen moeilijk

Jongeren hebben moeite met onderhandelen. Ze vinden het ongemakkelijk en schamen zich eerder wanneer ze afdingen dan mensen van boven de dertig. Dat concludeert SNS op basis van onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders, uitgevoerd door onderzoeksbureau Panelwizard.

Quote

Wanneer de handelsom­ge­ving anoniemer wordt, komen jongeren meer los

Onderzoek SNS

Van de jongeren tussen 18 en 30 jaar die ondervraagd werden, gaf 35 procent aan niet goed te durven onderhandelen. Naarmate mensen ouder worden, neemt die schroom af. Bij dertigers heeft 25 procent er moeite mee, bij veertigers 21 procent en bij zestigers maar 15 procent.

Een van de oorzaken voor het verschil tussen jong en oud is volgens SNS het feit dat jongeren er meer dan ouderen aan gewend zijn online zaken te doen, waar het contact anoniemer is. Van de twintigers onderhandelt 55 procent liever online dan face to face. Over heel de onderzoeksgroep was dat 40 procent. 

,,Wanneer de handelsomgeving anoniemer wordt, komen jongeren meer los", stelt SNS. Dat uit zich volgens de bank ook in het feit dat jongeren op vakantie wél om korting vragen.

De populairste plek om te onderhandelen, ruim voor Marktplaats en de keukenzaak, is de showroom van de autodealer. Van alle Nederlanders zegt 64 procent daar een poging tot afdingen te wagen. 

Lees door onder de foto.

Volledig scherm
Ook op de vlooienmarkt wordt volop afgedongen. © Jan Kok | Boomerang Fotografie

Verschil

Quote

De oudere generatie zit vaak nog in de stand dat er onderhan­deld móet worden. Als ze geen korting krijgen, zitten ze voor schut op verjaarda­gen, dat gevoel hebben ze

Autodealer Arnoud Pruijsen

Ziet de dealer ook dat jongeren bleuer zijn? Arnoud Pruijsen, eigenaar van  autobedrijf 't Centrum in het Brabantse Eethen, ziet in elk geval een verschil tussen de latere en vroegere generaties. ,,De oudere generatie zit vaak nog in de stand dat er onderhandeld móet worden. Als ze geen korting krijgen, zitten ze voor schut op verjaardagen, dat gevoel hebben ze."

Maar de werkelijkheid is veranderd, zegt Pruijsen. Alles is transparant, op internet zie je zo of de Golf die in de showroom staat te blinken realistisch geprijsd is of niet. ,,Jongeren hebben hebben hun huiswerk al gedaan als ze hier binnenkomen, ze komen niet voor niets. Vergelijk het maar met de Mediamarkt: als je daar naartoe gaat omdat je gezien hebt dat je het product dat je wilt nergens goedkoper kunt krijgen, ga je ook niet afdingen."

Met zijn autobedrijf probeert Pruijsen qua prijs altijd bij beste drie à vier van Nederland te zitten, en dan is er niet zo veel afdingruimte meer. ,,Oudere klanten zijn daar minder op ingesteld dan jongeren. Maar ik geloof er niks van dat jongeren niet goed kunnen onderhandelen. Ze zijn mondig zat."

Drenthe

Een andere opvallende conclusie van het SNS-onderzoek is dat driekwart van de Nederlanders zichzelf een slechte onderhandelaar vindt, maar dat dat van provincie tot provincie sterk verschilt. Drenten bijvoorbeeld zijn nogal overtuigd van hun kwaliteiten op dit gebied. Ruim 33 procent vindt zichzelf een goede onderhandelaar. Maar 12,5 procent van de Drenten vindt het ongemakkelijk om te onderhandelen, terwijl dat in andere provincies meer dan 25 procent is.

Een laatste, misschien niet geheel verrassende conclusie: meer mannen dan vrouwen denken dat ze goed kunnen onderhandelen. Of de uitkomsten van de onderhandelingen de mannelijke suprematiegevoelens ook staven, laat het onderzoek onvermeld.

poll

Uitzendbureau schrapt termen hoog- en laagopgeleid, terecht?

Uitzendbureau schrapt termen hoog- en laagopgeleid, terecht?

  • Ja, deze termen zijn niet meer van deze tijd (58%)
  • Nee, we moeten niet zo moeilijk doen (42%)
20615 stemmen