Kabinet stopt half miljard euro in snelgroeiende bedrijfjes
Het kabinet trekt 500 miljoen euro uit voor startups en scaleups, snelgroeiende innovatieve techbedrijven. Met het geld hoopt de overheid te investeren in de economie van de toekomst.
Het geld komt voor de helft van het kabinet, dit deel werd op Prinsjesdag al bekend gemaakt. De overige 250 miljoen komt van Invest-NL. Dat investeringsbedrijf ging begin dit jaar van start, met het kabinet als aandeelhouder. Voormalige PvdA-minister en minister van Financiën Wouter Bos is de ceo van Invest-NL.
Bedoeling is de 500 miljoen euro te verdelen over drie fondsen, die het bedrag vervolgens weer verdelen over de groeibedrijven. Staatssecretaris Mona Keijzer (EZK) is in haar nopjes. ,,Wie investeert in startups en scale-ups, investeert in de toekomst van ons land. Naast het steunen van ondernemers die het moeilijk hebben, is het ook onze plicht om onze groeibedrijven perspectief te geven en ze ondersteunen in hun ontwikkeling. Hun groei levert ons allemaal banen en inkomsten op, brengt nieuwe producten en technologieën op de markt, en houdt onze economie sterk. Daarom willen we ze graag hier houden.
Brainport
Een van de fondsen waar het geld heengaat is het DeepTech-fonds. Voor innovaties die kostbaar zijn, is het vaak moeilijk om financiering te vinden. Het betreft doorgaans nieuwe technologieën die zich nog niet bewezen hebben en waar voor investeerders grote risico’s aan kleven. Het DeepTech-fonds is bedacht door onder meer Brainport Eindhoven en wordt samen vormgegeven door het ministerie van Economische Zake, Invest-NL en de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s).
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Eigenaren zonnepanelen benadeeld bij saldering per maand, CDA stelt Kamervragen
Het CDA heeft in de Tweede Kamer vragen gesteld aan minister Rob Jetten van Klimaat en Energie over hoe energieleveranciers de teruglevering van zonnepanelen verrekenen. De leveranciers moeten op jaarbasis salderen, maar het komt voor dat ze dat per maand doen. -
Waarom we steeds vaker een lekke band hebben op vakantie
Auto's hebben steeds vaker een lekke band in het buitenland. Tien jaar geleden ging het in 20 procent van de pechgevallen in het buitenland om een lekke band, nu is dat 29 procent. Dat meldt de Belgische mobiliteitsorganisatie VAB. -
Zo ontmoedigt je smarthome inbrekers tijdens je vakantie
Vakantie is fijn, maar voor veel mensen kan het achterlaten van hun huis ook veel stress opleveren. Ben jij bang voor inbrekers, heb je huisdieren die niet mee mogen of verwacht je post terwijl jij in een tropisch oord zit? Dan bieden deze smarthometoepassingen soelaas. -
Ook adverteerders maken bezwaar tegen fusieplannen RTL en Talpa
Na DPG Media tekent ook de bond van adverteerders (bvA) bezwaar aan tegen de fusieplannen van RTL Nederland en Talpa Network bij concurrentiewaakhond ACM. De bond vreest een verschraling van het tv-aanbod en duurdere reclamespotjes. -
Vanaf 2023 eenmalige vergoeding voor slachtoffers beroepsziekten
Mensen die met schadelijke stoffen werkten en daarvan ziek zijn geworden, kunnen vanaf 1 januari 2023 aanspraak maken op een eenmalige vergoeding. De regeling start met drie beroepsziekten, te weten longkanker door asbest, allergische astma en de ‘schildersziekte’.
-
PREMIUMColumn
Zzp-en in Nederland.... dat is meer dan alleen even langs de KvK
Anne-Marije Buckens (34) heeft ruim tien jaar een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt. Ze schrijft over de mensen die ze ontmoette en aan werk heeft geholpen. -
PREMIUM
Zo wil Duitsland zonder Russisch gas de winter doorkomen
De gascrisis tussen Duitsland en Rusland lijkt te escaleren. Als reactie op een mogelijke Russische gasstop kondigde de Bondsregering in Berlijn de alarmfase af, uit vrees voor een gastekort deze winter. Vijf vragen over deze kwestie. -
Interieurinfluencers laten tienduizenden mensen in hun huis kijken: 'Het is een beetje uit de hand gelopen’
Voor sommige interieurstylisten is hun eigen huis hun etalage. Ze delen foto’s en video’s van hun aangeklede woon- en slaapkamers op social media. Hoe is het om zoiets persoonlijks als je huis op het wereldwijde web te zetten? Drie stylisten slash interieurinfluencers vertellen.