Volledig scherm
© robin utrecht

Kamer waarschuwt PostNL: duurdere postzegel onacceptabel

PostNL mag het versturen van een standaardbrief of pakketje weer flink duurder maken. De postzegelprijs gaat daardoor vanaf volgend jaar hard richting één euro. Onacceptabel, zeggen verschillende grote partijen in de Tweede Kamer.

Gisteren werd duidelijk dat PostNL van postwaakhond Autoriteit Consument & Markt (ACM) de tarieven voor het basispakket aan postdiensten in 2019 verder mag verhogen met maximaal 14 procent. Daardoor kan een enkele postzegel straks 95 cent kosten. Nu is dat 83 cent.

,,Dit is te gek voor woorden”, briest PVV’er Dion Graus. ,,Hiermee pak je de oudere mensjes; de digibeten die nog graag een kaartje willen sturen naar hun kind. Zij hebben vaak geen cent te makken en worden desondanks genaaid door het verdwijnen van postbussen, servicepunten en duurdere zegels.”

De VVD vindt het, gezien de lopende discussie over de toekomst van de postmarkt, ‘voorbarig en een tikkeltje opportunistisch’ om de prijzen nu met 14 procent op te schroeven. ,,Het belang van de consument staat altijd voorop. Het feit dat de prijs omhoog mag, wil niet zeggen dat het ook moet”, aldus het liberale Kamerlid Arne Weverling.

In 2012 kostte een postzegel nog maar 50 cent. De laatste jaren is het verzendtarief steeds verhoogd omdat steeds minder mensen brieven versturen en de posterij anders niet rendabel meer is. Volgens de PvdA is het daarom hoog tijd voor een fusie van de postbedrijven.

Ook D66 en het CDA zijn altijd kritisch geweest over prijsverhogingen. Kamerlid Joba van den Berg: ,,Het CDA wil een eerlijke postzegelprijs en gaat ervan uit dat het voorstel van PostNL richting de ACM oog blijft houden voor de consument én klantvriendelijk en betaalbaar blijft.”

Rekening 

Dat tariefvoorstel voor 2019 komt volgens een woordvoerder van het postbedrijf ‘ergens in oktober’. Volgens de zegsman houdt PostNL dan uiteraard rekening met de betaalbaarheid van de diensten voor de klant. ,,Bij het bepalen van prijzen kijken we verder naar de tariefruimte, kosten en volumeontwikkeling. We kunnen goed zien wat een tariefsverhoging betekent voor de keuzes die klanten maken.”

De woordvoerder van PostNL benadrukt dat de prijs voor een postzegel niet noodzakelijkerwijs met 12 cent zal stijgen. ,,Er zijn meerdere tarieven voor onze diensten, we gebruiken een gemiddelde voor de prijsverhoging.” Ook heeft het bedrijf in het verleden niet geheel de ruimte benut die de ACM gaf.

De SP noemt de ruimte die de Autoriteit Consument & Markt schept voor hogere tarieven ‘bizar’. Kamerlid Renske Leijten: ,,Waar staat die ‘C’ in de afkorting ACM dan nog voor, als PostNL steeds maar de prijzen mag blijven verhogen? Terwijl een postzegel al schreeuwend duur is.''

De Tweede Kamer wil na de vakantie debatteren met de staatssecretaris Keijzer over de postmarkt.