Kinderen hebben liever een volle spaarpot dan spullen

Jongens en meisjes uit groep zeven en acht hebben nogal een verschillende kijk op geld. Zo denken meer jongens dan meiden dat cash gelukkig maakt. En zit er een groot verschil tussen het bedrag aan zakgeld en wat ze het liefst krijgen. Waar ze het wel over eens zijn: liever een volle spaarpot dan een kast vol spullen. 

Dit alles blijkt uit onderzoek van financieel dienstverlener Deloitte, dat is uitgevoerd in het kader van 'De Week van het Geld'.

Jongens blijken echte 'geldwolven' en zetten veel hoger in als ze de vraag voorgeschoteld krijgen hoeveel zakgeld ze per maand zouden willen. Waar zij pas helemaal tevreden zijn met 40,27 euro, zijn de meisjes meer timide met een gewenst bedrag van 26,59 euro. Dit wijkt nogal af van de realiteit, want 76 procent van de ouders geeft hun kind 13 euro per maand. Een grappig detail: 10-jarigen willen het liefst zo'n 50 euro en de 11- en 12-jarigen hebben met gemiddeld 25 euro een 'reëler' bedrag in hun hoofd. 

Ruim 66 procent van de jongens vindt daarnaast dat geld gelukkig maakt. Bij meisjes ligt dit percentage met 49 procent een stuk lager. Met geld kun je namelijk 'leuke dingen doen' en je kunt 'alles kopen wat je wilt'. Meisjes kiezen vaker voor 'gezond zijn' als het gaat om ultiem geluk.

Toch zijn zowel jongens als meisjes niet materialistisch ingesteld. Maar liefst driekwart van de Nederlandse kinderen (75 procent) heeft liever een volle spaarpot dan veel spullen. Zo'n 80 procent heeft dan ook een spaarpotje en gemiddeld gaat daar 9 euro per maand in. De voornaamste reden om te sparen is dat zij geld willen hebben voor 'later'. 

Volledig scherm
© Shutterstock

Lees verder onder de infographics

Volledig scherm
© Deloitte
Volledig scherm
© Deloitte

Commercie

Een andere reden om maandelijks geld in het spaarvarkentje te stoppen is dat ze dan iets 'duurs' kunnen kopen. Gadgets en games zijn populair onder de jongens en kleding, schoenen en sieraden bij de meisjes. De digitale wereld heeft een grote invloed op het koopgedrag van kinderen. Niet alleen vriendjes en vriendinnetjes (50 procent) en reclame (42 procent) inspireren kinderen om producten te kopen, maar ook vloggers (20 procent) blijken een belangrijke inspiratiebron. De videobloggers die enthousiast producten aanprijzen op YouTube, weten veel kinderen naar de winkel te lokken. Maar wat commercie is, hoef je kinderen niet uit te leggen, negentig procent weet dat vloggers geld krijgen voor het promoten van producten. 

Vandaag start De Week van het Geld, een jaarlijks initiatief van het platform Wijzer in Geldzaken om kinderen bewust met geld om te leren gaan. Het onderzoek van Deloitte is uitgevoerd onder 521 kinderen in de leeftijd van tien tot en met twaalf jaar. De financieel dienstverlener faciliteert het Nationaal Geldexamen dat gehouden wordt onder duizenden leerlingen uit groep zeven en acht om ze voor te bereiden op de stap naar het voortgezet onderwijs.

Volledig scherm
© Deloitte
Volledig scherm
© Deloitte