Volledig scherm
© ANP

Klachtenregen NS: We staan hier als ingeblikte sardientjes

De NS en reizigersorganisatie Rover ontvingen dit najaar een recordaantal van 17.000 klachten over te volle treinen. ,,Lepeltje lepeltje met een wildvreemde staan is niet waarom ik elke maand 180 euro betaal.''

Quote

Na een storing is het vaak erg druk en op sommige trajecten kunnen de treinen niet langer. Het zal ongelofe­lijk druk blijven. Staan hoort er gewoon bij.

NS-woordvoerder Edwin van Scherrenburg

Sinds september kunnen reizigers ook op hun mobiele telefoon drukte in de trein melden. Bij de NS-reisplanner en het Meldpunt Volle Treinen van Rover. En vanaf dat moment regent het klachten. Reizigers voelen zich 'een ingeblikt sardientje' en klagen over flauwvallers.

In september en oktober 2014 is er bijna drie keer zoveel geklaagd als het jaar ervoor: van zo'n 3600 naar ruim 10.000 klachten. In totaal werden tussen september en december 17.000 meldingen gemaakt van overvolle treinen. ,,De trein was niet een beetje vol maar echt OVERVOL!'' verzucht een reiziger op het traject tussen Amsterdam Sloterdijk en Uitgeest begin oktober. ,,Het zweet stond bij eenieder op de lip en het vocht droop van de ramen.''

De klacht van deze passagier staat niet op zich, zo blijkt uit een analyse van de cijfers van het Meldpunt Volle Treinen door het AD. De sprinter van Uitgeest naar Amsterdam blijkt de drukste trein van allemaal. Over de treinen van 8.13 en 8.43 uur is 712 keer geklaagd.

Op nummer 2 staat de intercity van 8.08 uur van Hilversum naar Amsterdam met 264 klachten. ,,Het lijkt wel een veewagon,'' betreurt een reiziger op dat traject.

Volgens de passagier is het daar 'elke ochtend en elke avond hetzelfde ritueel'. ,,Lepeltje lepeltje met een wildvreemde staan is niet waarom ik elke maand 180 euro betaal.''

Niet verbaasd
De NS is niet verbaasd over de stijging. ,,Met de lancering van de druktemelder hebben we een nieuwe service gecreëerd en daar gaan mensen dan ook gebruik van maken,'' aldus woordvoerder Edwin van Scherrenburg.

De NS benadrukt dat mede op basis daarvan afgelopen jaar in de herfst 6000 extra zitplaatsen zijn ingezet. ,,Daarmee was 30 procent van de treinen in de ochtend- en avondspits verlengd ten opzichte van de herfst 2013. Maar na een storing is het vaak erg druk en op sommige trajecten kunnen de treinen niet langer. Het zal ongelofelijk druk blijven. Staan hoort er gewoon bij.''

Rover
Toch gebeurt er volgens reizigersvereniging Rover nog niet genoeg. Woordvoerder Sanne van Galen: ,,De sprinter van Uitgeest naar Amsterdam, die als grootste verliezer uit de bus komt, is nu nog steeds één van de drukste trajecten.''

Rover vindt dat de NS serieus onderzoek moet doen naar het frequenter laten rijden van treinen in de Randstad. ,,De treinen zitten nu al vol en het aantal reizigers zal alleen nog maar verder toenemen.''

De drukste treinen

1. Sprinter Uitgeest - Zaandam - Amsterdam van 8.13 en 8.43 uur 712 klachten
2. Intercity Hilversum - Amsterdam van 8.08 uur 264 klachten
3. Sprinter Amsterdam Bijlmer Arena - Breukelen - Woerden van 17.34 uur 198 klachten
4. Intercity Nijmegen - Den Bosch van 7.18 en 7.48 uur 162 klachten