Volledig scherm
Exterieur van een filiaal van Sissy Boy. © ANP

Kledingketen Sissy-Boy failliet verklaard

Kledingwinkelketen Sissy-Boy is failliet verklaard door de rechtbank van Amsterdam. De Brand Retail Group, eigenaar van het mode- en lifestylemerk, vroeg begin deze maand surseance van betaling aan. De keten telt 40 zaken in Nederland en vijf in België.  

Vaak is zo’n uitstel van betaling al een voorbode van een faillissement. Op 1 april werd bekend dat eigenaar Brand Retail Group (BRG) en het management de mogelijkheden onderzochten van een eventuele doorstart.

Sissy-Boy kreeg eind vorig jaar te maken met tegenvallende verkopen, waardoor de onderneming ernstig onder druk kwam te staan. De directie probeerde de winkelketen weer gezond te krijgen door onder andere in de kosten te snijden, de collectie te verbeteren en te investeren in de winkels en de webshop. Maar dat mocht niet baten. De webshop was ‘wegens omstandigheden’ al voorlopig gesloten. 

Vervolgens werd besloten om te zoeken naar een koper die in de keten wilde investeren. Dat leidde tot vergevorderde gesprekken, maar de beoogde koper trok zich later onverwachts terug.

600 medewerkers

De Nederlandse winkelketen werd in 1982 opgericht en is vooral bekend om de collectie kleding en woonaccessoires. Het bedrijf heeft in de Benelux 45 eigen winkels. In Nederland bevinden de meeste vestigingen zich in Amsterdam (6), Utrecht (4), Den Haag (3), Rotterdam (3), Breda (3), Eindhoven (2) en Den Bosch (2). Er werkten ruim 600 mensen bij Sissy-Boy.

Sissy-Boy is niet de eerste keten die dit jaar door lastige marktomstandigheden in de problemen is gekomen. Onlangs gingen speelgoedketen Intertoys, kledingketen CoolCat en budgetdrogisterijketen Op=op Voordeelshop al failliet.

  1. HAK voert als eerste voedselfabrikant Nutri-Score in: ‘waar wachten we nog op?’

    HAK voert als eerste voedselfa­bri­kant Nu­tri-Sco­re in: ‘waar wachten we nog op?’

    Als eerste in Nederland voert groentefabrikant HAK het voedselkeuzelogo Nutri-Score in. Of het nu een pot appelmoes, doperwtjes, kersen of rode kool is, de etiketten van de HAK-producten worden vanaf 1 september voorzien van het nieuwe logo dat aan de hand van kleuren en lettercodes aangeeft hoe gezond drinken of eten is. Timo Hoogeboom, algemeen directeur van HAK, legt uit waarom zijn bedrijf het voortouw neemt.