Volledig scherm
Schoenenwinkels © Jan de Groen

Kleine schoenenwinkels profiteren niet van online groei

Kleinere, fysieke winkeliers profiteren niet mee van de stijgende online schoenverkopen. De offline schoenverkopen dalen al zo’n vijf jaar, en in die periode zijn maar liefst 762 gesloten. Felle concurrentie en de opkomende online verkoop dringen de kleine winkelier in een hoek.

De online aankopen stegen in 2016 met 44 procent naar maar liefst 720 miljoen euro. Daarmee is dit één van de snelst groeiende categorieën van online verkopen. De cijfers komen uit een onderzoek van ABN Amro.

De verwachting is dat er in 2017 nog meer fysieke schoenenwinkels zullen sluiten, en dan vooral kleinere winkels. Wat kunnen deze winkeliers doen om te voorkomen dat ze hun deuren moeten sluiten? Sonny Duijn, econoom Retail en Leisure bij het ABN-onderzoek, geeft aan dat een online aanwezigheid voor kleinere winkels een must is. ,,Ongeveer 40 procent van de consumenten oriënteert zich online, en gaat daarna vaak naar een fysieke winkel om de aankoop te doen."

Online aanwezigheid

Kleine winkels hoeven niet eens echt een webwinkel te hebben om klanten te trekken, als ze maar duidelijk laten zien wat ze te bieden hebben. Een webshop is kostbaar, en Duijn signaleert dan ook dat dit voor veel plaatselijke ondernemers meer kost dan opbrengt. ,,Het aansluiten bij een groter platform, zoals bijvoorbeeld Topshoe, kan dan uitkomst bieden." Het aanbod van kleine schoenenwinkels wordt op zo'n website samengevoegd.

Kwaliteit

Voor de fysieke schoenwinkels geldt ook dat het inzetten op kwaliteit, service zoals reparaties en loyaliteit goed is om klanten aan zich te binden ,,Dat is verstandiger dan inzetten op goedkope producten. De grote spelers kunnen met kleine marges werken, maar een kleine schoenenwinkel verdient hiermee niet genoeg om goed overeind te blijven."