'Kleine winkel kan best tegen Zara op'
Techbedrijf Lightspeed helpt winkeliers op te boksen tegen winkelreuzen, met hulp van Nederlandse aankoop SEOshop.
Negentig procent van de consumenten zoekt online voor ze een winkel binnenlopen. Daar kopen ze alleen als ze de beste service krijgen of een item direct nodig hebben.
Niet eerder was het retailklimaat in Europa en Noord-Amerika zó uitdagend, zegt Dax Dasilva, oprichter en CEO van Lightspeed. De Canadees is in Amsterdam voor een bezoek aan SEOshop, de webwinkelbouwer die hij vorig jaar overnam. ,,Negentig procent van de consumenten zoekt online voor ze een winkel binnenlopen. Daar kopen ze alleen als ze de beste service krijgen of een item direct nodig hebben." Zo'n shop moet ook online zichtbaar zijn en daar stokt het vaak. ,,Als je als kleine retailer alleen offline bent, weet geen consument je te vinden en ben je uitgespeeld."
Vandaar dat 'omnichannel' het nieuwe toverwoord is: om te overleven, moeten ondernemers zowel hun winkel van baksteen als hun webshop op orde hebben. Dat geldt evengoed voor grotere ketens; denk maar aan de stroom faillissementen van bedrijven als V&D, Macintosh, Perry Sport en Dixons. Voor kleine winkels is het alleen van groter belang. Dasilva: ,,Alleen zo kunnen ze de concurrentie met wereldwijde ketens als Zara, H&M of Ikea overleven."
Kassasystemen
Ik verkocht met veel succes e-sigaretten, alleen moesten we voor elk land een ander type webshop optuigen.
Dit is waar Lightspeed in het spel komt. Dasilva begon op zijn twaalfde met programmeren. In 2005 startte hij Lightspeed en begon vanuit Montreal kassasystemen te verkopen die, à la de succesvolle Apple Stores, de voordelen van online shoppen - gemak, gedetailleerde informatie over de inventaris - in de winkel haalden.
Het concept werkt: Dasilva leidt inmiddels een bedrijf met 500 medewerkers dat 36.000 winkeliers, restauranthouders en retailers bedient in honderd landen. Bij elkaar draaien ze jaarlijks 14 miljard dollar aan omzet.
Elk land een andere webshop
In het succes speelt het Amsterdamse SEOshop sinds een jaar een grote rol. Vorig jaar kocht Lightspeed de webwinkelbouwer die in 2008 werd opgericht door de toen twintigjarige Ruud Stelder. ,,Ik verkocht met veel succes e-sigaretten, alleen moesten we voor elk land een ander type webshop optuigen."
Stelder en zijn compagnon Dennis Cuijpers besloten een platform te bouwen waardoor dat niet meer nodig is. Dat lukte wonderwel, in no time telde SEOshop tachtig medewerkers en 8.000 klanten in de Benelux en Duitsland, waaronder Heineken, Philips en het Van Gogh Museum. Net toen SEOshop investeerders zocht om in de VS voet aan de grond te krijgen, kwam Lightspeed met een aanbod. ,,We waren er snel uit", lacht Stelder naar Dasilva. ,,Lightspeed past precies bij ons."
Kleine retailers en horecauitbaters
Kleine retailers en horecauitbaters moeten ontdekt worden door klanten en dat kan met ons platform.
Samen willen Dasilva en Stelder de grootste speler in omnichannel worden. Dat kan door de kassasystemen van Lightspeed te koppelen aan de webshops van SEOshop. Dasilva: ,,Het verschil tussen online en offline valt zo geheel weg. Met enkele klikken krijgt een winkelier een totaaloverzicht van producten, inventaris en klanten."
Lightspeed richt zich op kleine retailers en horecauitbaters. ,,Zij missen de middelen om de dure systemen en kassa's aan te schaffen van grote ketens. Dankzij onze software volstaan een paar iPads en een pc." Zeker voor gespecialiseerde shops als hardloop-, fietsen- en speelgoedwinkels is dat ideaal. ,,Zij moeten ontdekt worden door klanten en dat kan met ons platform." Dasilva's motivatie is om winkelharten levendig te houden. ,,Het zijn de kleine shops die het centrum karakter geven, zoals hier in Amsterdam in de Negen Straatjes."
Gouden toekomst
Als een kleine retailer het slim aanpakt, vormen die grote ketens volgens hem geen gevaar. ,,Die kunnen nooit dezelfde persoonlijke service leveren. Ze moeten alleen wél zichtbaar zijn en zichzelf verkopen. Dan hebben ze een gouden toekomst."
Lukt dat niet dan stappen mensen naar Coolblue of Bol.com. Maar ook daar groeien de bomen niet meer tot in de hemel. Bezorgen is tegenwoordig gratis en klanten zoeken de laagste prijs. ,,De winstmarges zijn flinterdun." Niet voor niets beginnen steeds meer grote webshops ook fysieke winkels. Dasilva: ,,Omnichannel is dé succesfactor in de retail van nu."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Hypotheker: hypotheekbedrag voor het eerst in jaren omlaag
Het bedrag dat mensen lenen voor de aankoop van een huis loopt voor het eerst in zeker drie jaar gemiddeld wat terug. Dat meldt De Hypotheker, die zich baseert op eigen cijfers over hypotheekaanvragen. De keten van hypotheekadviseurs ziet hierin een nieuw teken dat de woningmarkt begint af te koelen. -
PREMIUMPhilips
Jeanne en Gerard willen van riskant apneu-apparaat af: ‘Als leek ben je aan de goden overgeleverd’
Philips krijgt al maanden de volle laag van toezichthouders, klanten en beleggers. De terugroepactie van ruim 5 miljoen riskante slaapapneu-apparaten verloopt traag. Hoeveel gevaar die toestellen echt opleveren, moet snel duidelijk zijn. -
55
Ook ABP verhoogt voor het eerst in jaren de pensioenen
ABP verhoogt vanaf 1 juli voor het eerst in jaren de pensioenen. Dat heeft het pensioenfonds zojuist bekendgemaakt. Net als andere fondsen is het ambtenarenpensioenfonds er de laatste tijd een stuk beter voor komen te staan. Volgens ABP is de stap daarbij mogelijk omdat de overheid de regels heeft aangepast vooruitlopend op het nieuwe pensioenstelsel. -
Kan 't goedkoper?
We betalen minder voor een fles allesreiniger, maar het kan nóg goedkoper
De prijzen stijgen, ook die van onze boodschappen. Elke week bekijken we één product. Betaal je er meer voor en is er een manier om te besparen? Vandaag: allesreiniger. -
PREMIUMConsuminderen228
Experts voorspellen ‘crash van het systeem’ als we zo doorgaan: ‘Leef gezond en betaal belasting’
Personeelstekort, stikstofcrisis, klimaatverandering. We lopen in ons land met zijn allen tegen grenzen aan. Maar intussen willen we niks opgeven. Experts voorspellen ‘een crash van ons systeem’ als we zo doorgaan.
-
Tesla aangeklaagd door voormalige werknemers wegens ‘massaontslag’
Twee ontslagen Tesla-medewerkers hebben een rechtszaak aangespannen tegen de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s. Volgens de twee maakt hun ontslag deel uit van een massaontslag van zeker 500 werknemers in de fabriek in Sparks, in de staat Nevada. En dat zou onwettig zijn, omdat het bedrijf de reorganisatie niet van te voren aankondigde. -
Energierekening
Valentijn (38): ‘Een groot deel van mijn energiekosten wordt vergoed door mijn werkgever’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Valentijn (38) uit Leeuwarden. -
podcast
Corina: ‘Ik was blij met de diagnose, er is geen grotere hel dan onverklaarbare kinderloosheid’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen.