KLM in de fout: extra schadevergoeding voor ontslagen begeleidster van vips
Luchtvaartmaatschappij KLM moet een ervaren werkneemster die beroemde artiesten en pornosterren begeleidde bij vertrek en aankomst op Schiphol een extra schadevergoeding ter waarde van 75.000 euro betalen. De vrouw, die als vip-begeleidster werkte, werd begin vorig jaar als gevolg van een arbeidsconflict ontslagen. Haar werkgever heeft daarbij ‘ernstig verwijtbaar’ gehandeld, oordeelde het Amsterdamse gerechtshof gisteren in hoger beroep.
De vip-begeleidster was bijna vier decennia in dienst bij KLM, maar de laatste jaren lag ze flink overhoop met haar werkgever. De bom barstte nadat de vrouw in een interne mail klaagde over het soort klanten waarmee ze moest werken. Daarin schreef ze dat ze tegen wil en dank ‘pornosterren, rappers, stonede kindersterren en dronken beroemdheden’ moest begeleiden.
,,Dan laat ik onze viervoetige passagiers nog buiten beschouwing. Volgens mij zijn wij onze doelgroep ver voorbij geschoten”, brieste de vrouw in de mail. Ze wilde haar klanten echter nog steeds op een ‘professionele en adequate’ wijze behandelen en vroeg aan KLM of ze een hiervoor een speciale cursus kon volgen. De luchtvaartmaatschappij wilde daar niets van weten. Sindsdien verslechterde de relatie tussen de partijen.
Prinses Koninklijk Huis
In de maanden daarop kwamen er niet alleen klachten van diverse belangrijke passagiers binnen, maar ook van de leidinggevende van KLM’s VIP Centre. De vrouw zou zich negatief en agressief opstellen tegenover collega’s en zou ook in discussie gegaan zijn met een klant, wat in haar functie niet is toegestaan. Ze zou bovendien slecht werk hebben verricht toen ze een niet nader genoemde ‘prinses van het Koninklijk Huis’ moest ophalen. Ze zou onder meer te laat zijn gekomen.
De vip-begeleidster kreeg hiervoor een officiële waarschuwing. De relatie tussen de vrouw en haar werkgever kwam hierdoor nog meer op gespannen voet te staan. De vrouw voelde zich naar eigen zeggen geterroriseerd, gekleineerd en onheus bejegend. De bedrijfsarts bevestigde dat de ‘schurende arbeidsverhouding’ haar gezondheid op een slechte manier aan het beïnvloeden was. In het najaar van 2017 meldde de vrouw zich dan ook voor een langere periode ziek.
Andere conclusie
KLM wilde niet meer verder met de werkneemster en besloot in 2019 de arbeidsovereenkomst te ontbinden als gevolg van een verstoorde arbeidsverhouding. De kantonrechter in Amsterdam oordeelde wel dat de maatschappij haar een ontslagvergoeding van 70.000 euro moet betalen. Een schadevergoeding die de vrouw daarbovenop eiste was niet nodig, omdat KLM niet verwijtbaar had gehandeld, zo oordeelde de rechter. Daar is de vrouw - zo blijkt nu - succesvol tegen in beroep gegaan.
Het Amsterdamse gerechtshof komt tot een andere conclusie als de kantonrechter en oordeelt dat KLM wel degelijk ‘ernstig verwijtbaar’ heeft gehandeld door de vrouw ‘onnodig onder druk te zetten en daarmee een verstoorde arbeidsverhouding te creëren’. Bovendien konden meerdere collega’s zich herkennen in de klachten, al konden zij zich niet vinden in de woorden van de ex-werkneemster.
Claim van 4 ton
Volgens het gerechtshof maakt de voormalige begeleidster daarom aanspraak op een extra schadevergoeding van 75.000 euro, bovenop de ontslagvergoeding die ze al eerder kreeg. Het bedrag van de schadevergoeding valt overigens een stuk lager uit dan de vergoeding die de vrouw eiste; zij hoopte van haar voormalige werkgever een bedrag van 4 ton te kunnen ontfutselen.
Bekijk hier onze veelbekeken video's.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Rutte roept op tot solidariteit met reisbranche: ‘Voorlopig door met vouchers’
Nederland staat reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen voorlopig toe om vouchers te geven aan consumenten wier vlucht is afgelast wegens het coronavirus. De Europese Commissie zei woensdag dat consumenten die zo'n voucher weigeren hun geld terug moeten krijgen. Het recht om te kiezen voor zo'n vergoeding is vastgelegd in het Europese passagiersrecht, aldus de commissie. -
PREMIUM
'Meiden mogen later net zo van seks genieten als jongens’
Tijdens de Week van de Lentekriebels, die vandaag op basisscholen begint, horen oudere leerlingen nu ook alles over, jawel, de clitoris. Want die is net zo belangrijk als de piemel, stelt Elsbeth Reitzema. -
PREMIUMEnergie11
Sluit je nu een jaarcontract af, dan ben je ook komende winter verzekerd van hetzelfde tarief
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten? -
69
Sterke euro en ineffectieve Russische olieboycot doen pompprijzen kelderen
De Russische olieboycot is nog totaal niet merkbaar aan de pomp. Sinds het ingaan ervan zijn de brandstofprijzen fors gedaald. Ook de sterkere euro is gunstig voor automobilisten. Een liter diesel is afgelopen jaar niet zo goedkoop geweest als nu, ook benzine is voordelig. -
Verkoop fysieke muziek weer in bloei dankzij vinyl
De populariteit van vinyl is in het afgelopen jaar weer flink gegroeid. In totaal werd er in 2022 voor 37 miljoen euro aan lp’s verkocht in Nederland. Dat is zo’n 8,6 miljoen euro meer dan in 2021, meldt de NVPI vandaag.
-
PREMIUMPensioenprofessor
‘Nieuw pensioenstelsel maakt einde aan geruzie over verdeling pensioenpot tussen jong en oud’
Pensioenen zijn de rode draad in het academisch leven van hoogleraar economie Lans Bovenberg. Hij is een van de architecten van het nieuwe pensioenstelsel en richtte de pensioendenktank Netspar op. Die belangstelling voor de oudedagsvoorziening dankt hij aan zijn grootvader. -
-
-
PREMIUMGeld & Geluk
Stephanie en zoon Freek: ‘Zijn er 6000 euro per jaar op achteruit gegaan na zijn 18de verjaardag’
Om voor zoon Freek te zorgen, krijgt Stephanie een deel van zijn persoonsgebonden budget. Het geld dat hij met beleggen verdient, zet hij opzij. In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. -
PREMIUM
Waarom is het lastig gedupeerde reizigers geld terug te geven? En nog vijf vragen
Na de terechtwijzing van Brussel dat gedupeerde reizigers hun geld terug moeten krijgen als zij een voucher weigeren, staakt het kabinet zijn gedoogsteun aan luchtvaartmaatschappijen. KLM past zijn beleid aan, maar alleen voor nieuwe annuleringen. Zes vragen over het gedoe rond de coronavoucher.