Volledig scherm
© ANP XTRA

KLM moet dokken voor vervoer schildpadden onder ellendige omstandigheden

KLM moet betalen voor de noodopvang van schildpadden die twee jaar geleden door de luchtvaartmaatschappij onder erbarmelijke omstandigheden zijn vervoerd. Dat heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) bepaald. 

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) had die noodopvang geregeld en de rekening van 470.000 euro bij KLM neergelegd. Bij een controle in de zomer van 2017 bleken 11.000 schildpadden die vanuit Kenia en Zuid-Amerika naar Azië werden vervoerd, in veel te krappe hokken te zitten. Een aantal had de reis daardoor niet overleefd en een deel van de dieren verkeerde in slechte gezondheid.

De luchtvaartmaatschappij erkende dat het vervoer niet goed was gegaan en was het er ook mee eens dat ingrijpen nodig was, maar claimde voor de rechter dat de opvang goedkoper had gekund in het KLM Dierenhotel op Schiphol. 

Het CBb zei daar niet van overtuigd te zijn omdat het KLM Dierenhotel niet de benodigde waterbassins heeft voor zoveel schildpadden. Bovendien zou KLM bij de controles destijds niet direct hebben aangeboden om de dieren zelf op te vangen, de maatschappij kaartte dat pas tijdens de rechtszaak aan. 

  1. Hoe een Gorcumse werf uitgroeide tot vlaggendrager van de Nederlandse scheepsbouw
    PREMIUM
    Interview

    Hoe een Gorcumse werf uitgroeide tot vlaggendra­ger van de Nederland­se scheeps­bouw

    Veertig jaar geleden lag de scheepsbouw in Nederland op z’n gat. Het miljardendebacle rond Rijn-Schelde-Verolme (RSV) leek het einde van een tijdperk. Anno nu rolt het ene na het andere bijzondere schip van Nederlandse makelij van de werf. Alle grote RSV-werven bestaan nog en zijn - opvallend genoeg - weer in handen van één onderneming: Damen. Het bedrijf is de vlaggendrager van een maakindustrie die zich opnieuw uitvindt. Een interview met ceo René Berkvens van Damen Shipyards Group.