Volledig scherm
© KLM

KLM biedt 'meer service' met een steward minder per vlucht

KLM heeft nu officieel plannen gepresenteerd om het werken met minder mensen niet in de service merkbaar te laten zijn. Het zou zelfs 'betere service' opleveren. Bij intercontinentale vluchten betekent het echter nog altijd een steward minder per vliegtuig, waarmee vragen over de werkdruk rijzen. Is dit ambitieuze plan wel realistisch?

,,Absoluut niet'', meent bestuurder Birte Neelen van FNV Cabine. ,,Zeker weten van wel", riposteert KLM-directeur Miriam Kartman, die bij de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor de dienstverlening aan boord. Kartman denkt zelfs dat KLM sterker uit de strijd komt: ,, We wilden absoluut niet inleveren op wat KLM bijzonder maakt'', zegt ze. ,,Het warme contact tussen bemanning en passagiers.''

Neelen heeft er een hard hoofd in. Zij stemde niet voor niets - samen met de 1500 andere FNV-leden die bij KLM werken - tegen de nieuwe cao en tegen het verdwijnen van een collega aan boord, maar moest tandenknarsend  toezien dat  de veel grotere zusterbond VNC wel akkoord ging. Aan de gevolgen ervan ontkomt niemand.  ,,Het is een ingrijpende verandering'', zegt Neelen. ,,Een die grote gevolgen heeft voor de werkdruk. Deze werkwijze is inderdaad vastgesteld met hulp van FNV-leden, alhoewel we het er niet mee eens zijn.'' 

Werkdruk

Quote

Wij vinden het onverant­woord met een bemannings­lid minder te vliegen

Birte Neelen

De bond gaat de werkdruk aan boord goed in de gaten houden. ,,Als dit tot problemen leidt, trekken we weer aan de bel.'' Neelen laat ook doorschemeren dat de FNV in de volgende cabine-cao, die over een jaar van kracht moet worden, gewoon de terugkeer van het nu geschrapte bemanningslid zal eisen. ,,Wij vinden het niet verantwoord met een bemanningslid minder te vliegen.''

Kartman denkt, nee, is ervan overtuigd dat het wél kan.  Zolang KLM zich maar van 
andere maatschappijen blijft onderscheiden door de sfeer aan boord. Het ijsje halverwege een lange KLM-vlucht zal daarom niet verdwijnen, belooft Kartman, maar dat is dan ook wel het enige heilige huisje dat overeind blijft.

Op de schop

Volledig scherm
© KLM
Quote

Steeds meer passagiers aan boord willen helemaal niet door ons personeel gestoord worden

Miriam Kartman

Om te voorkomen dat de werkdruk voor het personeel de pan uit rijst, of dat passagiers lang op hun eten moeten wachten, moest de dienstverlening aan boord op de schop. Dus zijn de dienbladen kleiner gemaakt, zodat er meer in een karretje passen. Nu gaan er wel 52 in een trolley en hoeft er niet meer met dienbladen door de cabine te worden gesjouwd. De hoeveelheid eten is volgens Kartman niet veranderd. ,,We hebben de dienbladen logischer en compacter ingedeeld.''

Dat heeft ook het voordeel dat het eten sneller kan worden uitgedeeld, de dienbladen ook weer sneller worden opgehaald en de gangpaden dus sneller leeg zijn. ,,
Een toenemend aantal passagiers aan boord wil eigenlijk helemaal niet gestoord worden omdat ze een film zitten te kijken, een tukje doen of een boek lezen. Tot nu zaten mensen soms lang met het klaptafeltje en afval voor hun neus voordat dit werd opgehaald. Dat kan nu sneller, en dat is zowel voor passagiers als voor de bemanning prettig.''

KLM heeft de afslanking aangegrepen om de maaltijd 'achterin' aan te pakken. Kartman: ,,We kregen goede reacties over de salade die we bij de maaltijd serveren, meer nog dan de warme maaltijd zelf. Dus hebben we de salade groter gemaakt.''

Geen tweede maaltijd

Ook is meteen de hoeveelheid verpakkingsmateriaal en voedselverspilling aangepakt.  ,,Er lag altijd een papieren placemat op het dienblad. Met de hoeveelheden die wij gebruiken, zorgt dat voor ontzettend veel afval. Die placemat is dus verdwenen.''

KLM heeft ook het onderscheid naar bestemming en vliegduur scherper gemaakt. ,,Bij de langste vluchten is er altijd nog een tweede maaltijd. Bij relatief korte intercontinentale vluchten is daar vaak geen vraag naar. Dan krijgen we heel veel eten terug dat we volgens de regels moeten weggooien. Dat is niet verantwoord.''

Maas in de cao


Het plan van KLM is een uitwerking van wat het bedrijf stilaan al deed: sinds het najaar van 2016 werd op een klein aantal bestemmingen een medewerker uit economy gehaald, zonder de werkzaamheden verder aan te passen. KLM kon dit via een maas in de cao doen, zonder instemming van de bonden. Nu is afgelopen januari met de Vereniging voor Nederlands Cabinepersoneel (VNC) afgesproken dat een personeelslid er nu standaard uitgaat in economy. De overgebleven bemanningsleden krijgen nu tot 52 passagiers onder hun hoede, wat eerst 42 was, en de purser gaat meehelpen door tot 26 passagiers te bedienen. Om dat qua werk te stroomlijnen zijn de dienbladen kleiner gemaakt en is de service aangepast.