'KLM-speurhondje' uit tv-spot doet harten smelten

Een kleine speurhond in het nieuwste televisiespotje van KLM maakt de tongen los. De beagle, Sherlock genaamd, draagt een blauw uniform, zoekt naar voorwerpen die reizigers zijn vergeten en brengt ze terug naar de eigenaren. Het filmpje is al meer dan 1,6 miljoen keer bekeken op YouTube.

Op sociale media stromen de reacties binnen vanuit Nederland, maar ook van buiten de grenzen. Gebruikers vallen massaal voor Sherlock. Een deel vraagt zich af of de hond echt in dienst is van de luchtvaartmaatschappij. 'Nee,' verzekert woordvoerder Joost Ruempol. 'Die hond staat puur symbool voor het feit dat we actief op zoek gaan naar de eigenaren van spullen die aan boord zijn blijven liggen.'

Sommige twitteraars voelen zich bedrogen. Zij hadden de stille hoop dat deze schattige hond daadwerkelijk in dienst zou zijn bij de KLM. 'We kunnen niemand meer vertrouwen, zelfs niet de de schattige pup in de reclame', aldus een teleurgestelde twitteraar.

Het zogeheten Lost & Found-team testte de afgelopen maanden uitvoerig hoe reizigers met hun verloren voorwerpen konden worden verenigd, vertelt Ruempol. 'Het gaat bijvoorbeeld om mobiele telefoons die in stoelzakken zijn blijven zitten. In 80 procent van de gevallen weten we de gevonden voorwerpen terug te brengen.