KLM volgt Brussel en biedt groep klanten weer geld terug
KLM gaat klanten van wie de vlucht geannuleerd wordt, de mogelijkheid bieden om hun geld terug te krijgen. Daarmee komt de luchtvaartmaatschappij tegemoet aan de nadrukkelijke boodschap van de Europese Commissie om klanten hun geld terug te geven als zij een voucher weigeren.
Het gaat alleen om passagiers van wie de vlucht de komende periode geannuleerd gaat worden. Zij krijgen de keuze tussen een voucher of cash. ,,Gegeven echter de omvang van de crisis en de hoeveelheid annuleringen zal de verwerkingstijd langer zijn. Wij vragen begrip hiervoor", schrijft KLM op zijn website.
Voor klanten die al een voucher in bezit hebben, geldt deze maatregel niet. De luchtvaartmaatschappij belooft voor die groep met een plan te komen om de vouchers aantrekkelijker te maken in de vorm van extra waarde. Ook daar drong Brussel gisteren op aan.
Volgens het Europees passagiersrecht moet een reiziger kunnen kiezen of hij zijn geld terugkrijgt of omboekt bij een geschrapte vlucht. Verschillende Europese landen hebben de afgelopen tijd het gebruik van een voucher als enig alternatief toegestaan. Ook Nederland. Dat is in strijd met de wet, benadrukte de Europese Commissie.
Naar aanleiding van de uitlatingen kondigde de verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen gisteravond aan om haar gedoogsteun voor het gebruik van de coronavoucher als enig alternatief in te trekken. Zij had de toezichthouder op de luchtvaart, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), eerder gevraagd om tot en met 30 juni niet te handhaven maar daar komt nu dus verandering in.
Beleid
KLM kan daarmee bijna niet anders dan zijn beleid aanpassen. De afgelopen tijd verstrekte de maatschappij op grote schaal vouchers aan klanten van wie de vlucht niet doorging. Als zij de bon niet verzilveren, krijgen zij pas na 12 maanden hun geld terug. ,,We hebben begrip voor de onzekerheid, die dit voor klanten met zich meebrengt, maar vragen ook begrip voor ons schipperen tussen vele factoren", aldus KLM.
Volgens KLM is het financieel niet te doen om alle gedupeerde reizigers terug te betalen. Als iedereen zijn geld zou terugeisen, dan zou het meer dan 3 miljard euro kosten, werd eerder becijferd. De Consumentenbond begrijpt dat er ‘een probleem is als iedereen zijn geld gaat terugkrijgen’ maar vindt dat de maatschappij de voucher dan maar aantrekkelijker moet maken voor klanten.
,,Doe er dan bijvoorbeeld een bepaald percentage bovenop of zorg dat mensen de garantie hebben dat zij hun geld terugkrijgen", aldus zegsvrouw Joyce Donat. Dat KLM alleen passagiers van wie de reis nog geannuleerd gaat worden, tegemoet komt, kan volgens de Consumentenbond ‘niet de bedoeling zijn’. Donat: ,,KLM moet nu geen verstoppertje gaan spelen.”
Ook Aviclaim spreekt van discriminatie tussen passagiers. ,,Het is netjes dat KLM zich aan de regelgeving houdt, jammer alleen dat het beschikbaar is voor vluchten die nog geannuleerd worden", aldus Remco Kuilman van de claimstichting. Bij Aviclaim hebben zich in korte tijd duizenden mensen gemeld die via een juridische procedure hun geld willen terugvorderen. Met de aankondiging van KLM zal daar niets aan veranderen, vult Kuilman aan.
Of dochtermaatschappij Transavia ook klanten de mogelijkheid gaat bieden om geld terug te krijgen bij geannuleerde vluchten, kan een woordvoerster nog niet zeggen.
Bekijk hieronder de playlist van onze video's over de coronacrisis:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit is de top drie ergernissen van bezoekers van vakantieparken
Het staat op nummer één van ergernissen van bezoekers van vakantieparken: slecht schoongemaakte huisjes. Slechte bedden staan op gepaste afstand op plek twee. En op nummer drie staan stank en geurtjes. Dat blijkt uit onderzoek van Parkvakanties. -
PREMIUMhuisarts vertelt
Op bezoek bij meneer Lobi: ‘Uw vrouw zegt dat u verslaafd bent geraakt aan de bank’
Voor onze rubriek Huisarts Vertelt schrijft Rutger Verhoeff wekelijks over patiënten die hem raken. -
Zzp’en met maar één opdrachtgever wordt een stuk moeilijker, flitsbezorgers op de korrel
Zelfstandigen die voor slechts één opdrachtgever werken, worden straks vaker als schijnzelfstandige betiteld. Dat kan ertoe leiden dat werkgevers zo’n medewerker echt in dienst moeten nemen en dus duurder uit zijn. Vooral flitsbezorgdiensten die met zzp-constructies werken kunnen hun borst natmaken. -
Interieurinfluencers laten tienduizenden mensen in hun huis kijken: 'Het is een beetje uit de hand gelopen’
Voor sommige interieurstylisten is hun eigen huis hun etalage. Ze delen foto’s en video’s van hun aangeklede woon- en slaapkamers op social media. Hoe is het om zoiets persoonlijks als je huis op het wereldwijde web te zetten? Drie stylisten slash interieurinfluencers vertellen. -
PREMIUM
KLM lost laatste deel coronalening Nederlandse staat af, strenge voorwaarden blijven van kracht
Op de laatste werkdag van topman Pieter Elbers heeft KLM ook haar laatste geleende coronamiljoenen afgelost. Maar de strikte voorwaarden bij de coronasteun blijven, inclusief het inleveren van loon, intact.
-
Brussel tikt Nederland op de vingers om reisvouchers, maar klant blijft met lege handen staan
Luchtvaartmaatschappijen hebben hun klanten op grote schaal vouchers in plaats van geld gegeven bij annulering van een reis, ook als die consument daar niet mee instemde. De Europese Commissie benadrukt dat dit in strijd met het consumentenrecht is. De consument lijkt echter niets te winnen. -
Rutte roept op tot solidariteit met reisbranche: ‘Voorlopig door met vouchers’
Nederland staat reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen voorlopig toe om vouchers te geven aan consumenten wier vlucht is afgelast wegens het coronavirus. De Europese Commissie zei woensdag dat consumenten die zo'n voucher weigeren hun geld terug moeten krijgen. Het recht om te kiezen voor zo'n vergoeding is vastgelegd in het Europese passagiersrecht, aldus de commissie. -
Zo ontmoedigt je smarthome inbrekers tijdens je vakantie
Vakantie is fijn, maar voor veel mensen kan het achterlaten van hun huis ook veel stress opleveren. Ben jij bang voor inbrekers, heb je huisdieren die niet mee mogen of verwacht je post terwijl jij in een tropisch oord zit? Dan bieden deze smarthometoepassingen soelaas.