Volledig scherm
© REUTERS

Koekjesmerk scoort met ludieke actie in donkere Super Bowl

De Baltimore Ravens waren zondag niet de enige winnaars van de 47e Super Bowl. Koekjesmerk Oreo maakte gebruik van de stroomstoring in het derde kwart voor een razendsnelle marketingstunt via Twitter.

Minuten nadat de stroom was uitgevallen verscheen de ludieke advertentie. 'Stroom uitgevallen? Geen probleem,' twitterde de koekjesfabrikant, met een foto van een chocoladekoekje met daaronder de de tekst: 'Je kunt nog steeds dunken in het donker.' De koekjes worden vaak gedompeld in een glas melk; 'dunken' in de termen van Oreo-eters.

De ad-hocadvertentie ging snel rond via Twitter, vele duizenden mensen deelden de advertentie nog tijdens de stroomstoring. De gratis 'marketingtouchdown' van Oreo doet adverteerders zich mogelijk achter de oren krabben. Een seconde zendtijd kostte tijdens de Super Bowl tot wel 133.333 dollar. Voor een halve minuut kwam dat neer op bijna 4 miljoen dollar (ruim 2,9 miljoen euro).

Onder meer de Amerikaanse tak van Unilever kocht een halve minuut zendtijd voor zijn deodorantmerk Axe. Oreo zelf zond overigens ook een waarschijnlijk peperduur spotje uit.