Volledig scherm
© AFP

Komt het ooit nog goed met Air France-KLM?

Air France is de naam, maar Air Farce zou beter zijn. Ga maar na: recent werd een 'lichtgewicht' voorgedragen als topman, de KLM-tak is zijn leven nog niet zeker en de Franse partner blijft maar schulden maken. Hoe lang houdt het gedwongen huwelijk tussen Air France en KLM nog stand?

Weer wordt een eindspel gespeeld bij Air France-KLM. En wederom is de toekomst van de luchtvaartgroep vooral een strijd om de macht. Vorige week probeerden de koningen van het concern de toekomstige verhoudingen binnen het zwaar gehavende luchtvaartconcern vast te leggen, maar hun tweedaagse heidebijeenkomst leidde niet tot besluiten.

Bestuurders staan lijnrecht tegenover elkaar over de zeggenschap binnen Air France-KLM, waarbij de breuklijnen dwars door de bloedgroepen lopen. In een Frans voorstel verliest de nieuwe topman van de groep zijn directe zeggenschap over Air France, dat net als KLM een eigen topman krijgt. Die kan zich dan helemaal storten op de problemen bij de Franse maatschappij, de grootste bedreiging voor het voortbestaan van het concern.

Zo wordt de nieuwe topman, die de financiën, allianties, groepsaankopen en onderlinge arbitrage op zijn bordje krijgt, afgeschermd van problemen bij Air France. Daarmee wordt voorkomen dat ook hij, net als zijn voorgangers, struikelt over de bijna onoplosbare problemen bij die maatschappij. Maar een zelfstandige topman bij Air France is nog geen oplossing voor de diepe problemen van de luchtvaartmaatschappij. Gevreesd wordt dat de nieuwe functionaris onder de voet wordt gelopen door de Franse vakbonden, die geen middel schuwen om hun macht te consolideren.

Ingrepen

KLM houdt liever de huidige situatie, waarbij de (Franse) topman van de holding ook baas blijft bij Air France. Zo kan de machtigste man (of vrouw) zich concentreren op het herstel van Air France en eindelijk hoognodige ingrepen doorvoeren. De operationele taken van de groep moeten dan worden overgenomen door een vicevoorzitter, een nieuwe functie, die gezien de verhoudingen door een Nederlander (KLM-topman Pieter Elbers) bekleed moet worden.

De stammenstrijd wordt hard gespeeld. In een poging de uitkomst naar hun hand te zetten lekte het Franse kamp voorafgaand aan het overleg tactisch dat als het KLM-plan wordt doorgezet en de nieuwe topman alsnog baas blijft bij Air France, hij daarnaast ook commissaris bij dochter KLM moet worden.

Boemerang

Het dreigement werkte als een boemerang. Niet alleen de KLM-geledingen stonden op hun achterste benen, ook partner Delta Air Lines roerde zich. Delta, dat vorig jaar voor 375 miljoen euro een belang van (inmiddels) 8 procent in Air France-KLM kocht, liet per brief weten dat het zich buiten alle plannen gehouden voelt.

De Amerikanen (en met hen China Eastern, dat vorig jaar onder dezelfde voorwaarden instapte) waren toch al ontstemd, omdat het driekoppige comité dat naar een nieuwe topman zoekt, met lichtgewicht Philippe Capron op de proppen was gekomen. De komst van die arme Capron - een Franse financieel bestuurder op leeftijd die nog nooit een bedrijf heeft geleid en elke luchtvaartkennis ontbeert - is door alle verzet inmiddels zo goed als onmogelijk geworden.

De bemoeienis van de Amerikanen deed de Franse bond met de grootste oogkleppen, pilotenvakbond SNPL, al uitroepen: ,,De Amerikanen van Delta Air Lines, de Chinezen van China Eastern en de Nederlanders van KLM grijpen de macht.'' Zover is het nog (lang) niet - en het zal er hoogstwaarschijnlijk ook nooit van komen, hoe jammer dat voor het totale bedrijf ook is.

Volledig scherm