'Koopjes outletcentra te mooi om waar te zijn'
Merkkleding met forse kortingen: de koopjes in outletcentra zijn voor veel mensen niet te weerstaan. Maar de aanbiedingen in de outletwinkel blijken soms geen koopjes. Of van mindere kwaliteit.
Delen per e-mail
Merken verkopen in outlets kleding die nooit voor het 'originele' bedrag op het prijskaartje in de winkels heeft gelegen, blijkt uit onderzoek van het Duitse tv-programma WDR-Recherchen. In hun outletshops verkopen merken namelijk niet alleen hun restanten van het vorige seizoen. Ze laten ook extra kleding produceren speciaal voor de outlets.
En het gaat niet alleen om modellen of kleuren die nooit in reguliere winkels of webshops van merken te koop zijn aangeboden. Ook bleken vijf van de zeven onderzochte outletkledingstukken van mindere kwaliteit, ontdekten de makers van Die Outlet Lüge (vertaald: De Outletleugen). Zij kochten kleding in verschillende outletcentra, waaronder de Fashion Outlet Roermond. Die vergeleken ze met kleding uit 'gewone' winkels van merken als Levi's, Hugo Boss, Polo Ralph Lauren en Tommy Hilfiger.
Nep en beschadigd
Deskundigen analyseerden de polo's, overhemden en jeans en testten de kwaliteit. Na een aantal wasbeurten bleken kledingstukken uit outletwinkels vaker gekrompen. Ze waren gemaakt van minder strak geweven stoffen, de stiksels waren zwakker en details waren soms van goedkoper materiaal (zoals een Levi's logo op een outletjeans van nep- in plaats van echt leer). Een outlet-damesblazer van Tommy Hilfiger die zogenaamd ooit 200 euro had gekost, bleek na één stoombeurt zelfs zo beschadigd dat hij bijna uit elkaar viel.
Misleiding van consumenten, concludeert de Nederlandse Consumentenbond. ,,Je mag geen jeans aanbieden van 105 euro, voor 80 euro als die jeans nooit 105 euro heeft gekost'', zegt woordvoerster Joyce Donat. ,,Daarmee overtreden merken de regels.''
Aanbiedingen moeten echte aanbiedingen zijn, beaamt de Autoriteit Consument en Markt. ,,Als dit ook in Roermond speelt, gaan wij hier zeker naar kijken'', zegt een woordvoerder.
Misleiden
Outletwinkels misleiden met hun zogenaamde koopjes niet alleen consumenten, maar duperen ook winkeliers, stelt brancheorganisatie InRetail. ,,Dit toont aan dat outletcentra klanten lokken door ze te bedotten. De consument kan zijn euro echter maar één keer uitgeven. Een jeans die hij koopt bij de Fashion Outlet Roermond koopt hij niet bij een kledingzaak in de binnenstad.''
McArthurGlen, dat de Fashion Outlet Roermond beheert, was niet bereikbaar voor een reactie.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Kinderen aan de moestuin: 'Kweek in eierdoos of maak van druivendoosje een kweekkastje'
Als je eenmaal bezig bent met gezond eten voor kinderen, is het een kleine stap naar je eigen groenten kweken. Marije Woertman uit Deventer wil kinderen aanzetten hun eigen groente en fruit te verbouwen. ‘Wat is er nou lekkerder dan je zelf geteelde worteltjes of komkommers eten?’ Om de drempel voor onder andere ouders nog lager te maken, opent ze nu een ‘Voorbeeld Kindermoestuin’. -
Dragons' Den
Investeren in stilgevallen festivalbranche? De Dragons durven het aan met deze start-up
De barman in je broekzak. Zo omschreef Dragons’ Den-deelnemer Daniel van Drunen zijn dienst die luistert naar de naam Airchip. In de laatste aflevering van het seizoen was te zien hoe hij en zijn compagnon Jan ten Kate op zoek gingen naar een investering van 200.000 euro. Ze overtuigden Won Yip en Nikkie Plessen om beiden 150.000 euro te investeren. -
Personeel Makro in onzekerheid over baan: ‘Spanning is om te snijden’
Zo'n driehonderd werknemers bij groothandelsketen Makro verliezen door een reorganisatie hun huidige baan. Makro telt zeventien vestigingen in ons land en wil zijn verkooporganisatie veranderen. De medewerkers die boventallig worden verklaard, kunnen solliciteren op een andere functie binnen het bedrijf. ,,De spanning is om te snijden.’’ -
Lage gasprijzen en meer aardbevingsclaims drukken resultaten NAM
De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) heeft in het coronajaar veel last gehad van de lage olie- en gasprijzen, maar moest ook extra geld opzij zetten voor kosten door aardbevingsschade. Daardoor sloot de NAM 2020 af met een verlies van 315 miljoen euro, meldt de aardoliemaatschappij. -
PREMIUMcolumn
Arme mensen blinde vlek bij vaccineren
Irene van den Berg is journalist en columnist, gespecialiseerd in financiële psychologie. Zij probeert ons economische gedrag te verklaren.
-
Potjes kruiden waar mogelijk glas in zit, illegaal weer in de handel
Potjes met kruiden die vorig jaar uit de schappen zijn gehaald omdat in de potjes mogelijk glas zit, zijn opnieuw op de markt verschenen. Het gaat om kruiden van het merk Verstegen. De potjes zijn kennelijk niet vernietigd, zo blijkt uit een strafrechtelijk onderzoek. -
Prijzen huurwoningen vrije sector dalen in vijf grootste steden
-
Een duurzaam interieur met tweedehands meubels: waar moet je op letten?
Het wordt steeds populairder om tweedehands meubels te kopen, maar waar moet je nu opletten voordat je de portemonnee trekt voor die vintage kledingkast.