KPN zet stoppen XS4All door: eind 2020 is het klaar
KPN zet zijn plannen om te stoppen met XS4All door. Eind 2020 is het gedaan met de provider, zo heeft het personeel vanmorgen te horen gekregen. XS4All gaat dan over in het KPN-merk.
KPN maakte vandaag bekend dat per 1 augustus de XS4All-afdelingen Commercie, Techniek & Operatie, Klantcontact en HR samengaan met die van KPN. ,,Dit bevordert een succesvolle samenwerking en synergie”, schrijft KPN in een verklaring. Eind volgend jaar moet de integratie compleet zijn. Vandaag is de officiële adviesaanvraag voor de integratie bij de Ondernemingsraad van XS4All ingediend.
KPN maakte op 10 januari een nieuwe strategie bekend, waarbij het aangaf zich te willen concentreren op het gelijknamige hoofdmerk. Zelfstandige merken Telfort, Yes Telecom en XS4All zouden hun zelfstandigheid verliezen en daarin opgaan. Vooral het einde van XS4All leidde tot hevige protesten. De provider heeft een kwart miljoen hondstrouwe klanten die het merk waarderen om zijn kwaliteit, service en voorliefde voor privacy. Een actiegroep verzamelde ruim 50.000 handtekeningen en dreigt desnoods een eigen provider te starten.
Geen andere inzichten
De acties resulteerden er begin april in dat KPN toch beloofde naar mogelijke alternatieven voor XS4All te kijken. Dit na kritiek van de Ondernemingsraad van XS4All dat KPN hen geen advies had gevraagd. De OR dreigde daarop naar de Ondernemingskamer te stappen. Hoewel KPN de kritiek tegenspreekt, haalde het bedrijf bakzeil. In een projectgroep zouden KPN en de OR ‘in de breedste zin van het woord’ naar toekomstscenario's voor XS4All gaan kijken. Daarop trok de personeelsvertegenwoordiging de rechtszaak in.
Twee maanden later blijkt nu dat dit voor KPN niet tot andere inzichten heeft geleid. Ceo Maximo Ibarra en de directie zetten het einde van XS4All door. KPN zegt te streven naar maximaal behoud van de werkgelegenheid voor de 250 werknemers, waarvan 150 vast personeel. Voor het ‘overgrote deel van de medewerkers’ is een functie beschikbaar binnen KPN. Voor de rest zal het bedrijf zich ‘tot het uiterste’ inspannen om hen van werk naar werk te begeleiden.
Verder lezen na de foto
Andere scenario's
In een nadere toelichting stelt KPN alle medewerkers van XS4All hard nodig te hebben, nu de migratie van de systemen van de provider naar die van KPN een hele klus zal zijn. ,,Klanten mogen daar niets merken”, zegt een woordvoerder. Het telecombedrijf zegt afgelopen tijd serieus naar andere scenario's te hebben gekeken. ,,Dat heeft tot dit concrete plan geleid. Wij willen alle KPN-klanten, niet alleen voor die van XS4All, een premium-aanbod bieden.” KPN spreekt van een solide businessplan voor klanten. ,,Wij zijn in dit proces zeer zorgvuldig te werk gegaan.”
De vraag is nu of de actiegroep ‘XS4All moet blijven’ zijn plannen doorzet om een eigen provider te beginnen. Het lijkt er wel op, want in een reactie laat woordvoerster Kirsten Verdel weten dat er normaliter nog in juni ‘groot nieuws’ aankomt.
Ondernemingsraad XS4All: substantiële risico's
De OR van XS4All is zeer teleurgesteld dat KPN zijn plannen doorzet. De personeelsvertegenwoordiging zegt onderzoek te hebben gedaan naar de samenvoegingsplannen en ziet ,,substantiële risico’s [..]die wezenlijke impact op dit plan hebben.” Het medezeggenschapsorgaan heeft de afgelopen weken samen met experts van Stratix een businessplan gemaakt voor behoud van XS4All. ,,In dit plan wordt waarde toegevoegd en blijven banen behouden. Desondanks wil KPN kiezen voor een integratie.”
De OR betwijfelt of de integratie van XS4All in KPN wel goed zal verlopen als medewerkers onvrijwillig moeten overstappen. ,,Eerder in het proces was hier ook geen sprake van. Tevens heeft de integratie volgens het plan tot gevolg dat de XS4All OR wordt opgeheven en wij niet langer voor het belang van de XS4All medewerkers kunnen opkomen.”
Kijk hier naar de laatste oproep van het Actiecomité XS4All:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
92
Brussel wil snel de stroomprijs omlaag: ‘Miljoenen mensen kunnen energierekening niet betalen’
De stroomprijs in heel Europa moet dringend omlaag. Brussel komt later deze zomer met voorstellen en hoopt dat de Europese leiders er in oktober een besluit over nemen. -
PREMIUM
Gaatje in Europese wet: Flexwerker toch niet per se werknemer
Grote platforms als Uber en Deliveroo proberen hun miljoenen flexwerkers alsnog van een werknemersstatus af te houden door hen een goedkope verzekering aan te bieden tegen inkomensverlies. -
KPN kijkt tóch naar alternatieven XS4All, nadat personeel naar rechter stapte
KPN belooft tóch naar mogelijke alternatieven voor het opheffen van internetprovider XS4All te kijken. Dat doet het telecombedrijf nadat de OR van XS4All naar de rechter stapte, blijkt uit correspondentie in handen van het AD. KPN haalde daarop bakzeil. -
PREMIUM
Dit is waarom Xs4all zo geliefd bij het volk is
KPN's besluit om de stekker uit Xs4all te trekken, leidt tot een revolte onder de kwart miljoen klanten. Een petitie is ruim 46.000 maal getekend, vanavond komt het actiecomité bijeen. Zo veel liefde voor een internetprovider, waar komt die vandaan? -
PREMIUMKoken & Eten
Granola supergezond? Als je dit erin doet, krijg je alsnog een suikerpiek (en dip)
Granola is een van de populairste ingrediënten bij het ontbijt. Wie granola kiest, denkt ook automatisch gezond bezig te zijn, maar klopt dat wel? Alles hangt af van de mix van de ingrediënten in de granola en hoe je die klaarmaakt, vindt chef en voedingsdeskundige Sandra Bekkari.
-
podcast
Corina: ‘Ik was blij met de diagnose, er is geen grotere hel dan onverklaarbare kinderloosheid’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. -
Actiegroep XS4All begint eigen internetprovider
De kwart miljoen klanten van XS4All krijgen een alternatief als KPN het besluit handhaaft om te stoppen met de provider. Het actiecomité ‘XS4All Moet Blijven’ start een eigen internetverstrekker, gericht op privacy en veiligheid. De oprichters mikken op zeker 60.000 klanten. -
Kan 't goedkoper?
We betalen minder voor een fles allesreiniger, maar het kan nóg goedkoper
De prijzen stijgen, ook die van onze boodschappen. Elke week bekijken we één product. Betaal je er meer voor en is er een manier om te besparen? Vandaag: allesreiniger.