Volledig scherm
© Nozzman / Bram van Rijen

Leidt getouwtrek om Funda tot einde traditionele makelaar?

Het enorme succes van NVM-uithangbord Funda trekt investeerders aan én concurrenten die denken dat het nog beter kan. Mochten de kapers er met Funda vandoor gaan, dan zouden makelaars zomaar overbodig kunnen worden.

Quote

Wij krijgen voortdurend aanbiedingen van partijen die met ons koffie willen drinken. Verkoop is niet aan de orde

Roeland Kimman, NVM

Een Amerikaanse durfinvesteerder lonkt naar Funda, werd eerder deze week bekend. General Atlantic liet per brief weten een aanzienlijk belang te willen kopen in de Nederlandse huizenmarktplaats. De Amerikanen namen eerder de Belgische en Zweedse evenknieën over en staken een hoop geld in snellere groei van Uber en Airbnb, online platformen die de taxi- en hotelmarkt ontwrichtten.

Makelaarsvereniging NVM, eigenaar van Funda, wimpelde het voorstel van General Atlantic af. Net als dat gebeurde bij andere geïnteresseerden, zegt Roeland Kimman van de NVM. ,,Wij krijgen voortdurend aanbiedingen van partijen die met ons koffie willen drinken. Verkoop is niet aan de orde. Funda is voor ons van strategisch belang.''

Makelaars lieten zich kritisch uit over het feit dat ze niet over het voorstel waren geïnformeerd. ,,Als een partij serieuze interesse toont in Funda, en ons platform op 240 miljoen euro waardeert, willen wij dat weten'', zegt Sven Heinen, NVM-ledenraadslid en voorzitter van de Amsterdamse Makelaarsvereniging.

Botsende belangen

De publieke ophef tekent de verdeeldheid die in de makelaarswereld is ontstaan over Funda. De site dreigt slachtoffer te worden van zijn eigen succes. De Raad van Commissarissen uitte daarover in het laatste jaarverslag al zijn zorgen.

Funda werd in 2001 opgericht als digitaal uithangbord voor leden van Nederlands grootste makelaarsorganisatie. Inmiddels is het echter hét online platform voor kopers en verkopers op de hele Nederlandse vastgoedmarkt. En dat botst steeds vaker met de belangen van de NVM.

Zo werden aanvankelijk de woningen van niet-leden van de site geweerd. Pas toen Jaap.nl het aanbod van alle Nederlandse makelaars had, ging de NVM overstag. Makelaars die geen lid zijn van de dure brancheorganisatie moeten echter wel fors meer betalen om hun aanbod op Funda te plaatsen. Ook verschenen hun woningen tot voor kort lager in de zoekresultaten dan het aanbod van NVM-makelaars. Tot woede van de kleinere brancheorganisatie VBO Makelaars, dat een rechtszaak aanspande wegens machtsmisbruik.

Lees hieronder verder

Volledig scherm
© ANP XTRA

Slimme trucs

Quote

Hoe meer informatie makelaars weggeven, hoe sneller ze zichzelf overbodig dreigen te maken

Daniel Ropers, oud-commissaris Funda

De belangen van makelaars bij Funda botsen soms ook met die van huizen(ver)kopers. Op veel buitenlandse huizenplatformen kunnen verkopers zelf hun woning aanbieden, op Funda mogen alleen makelaars dat doen. Een slimme truc om zich te verzekeren van klandizie, aangezien zo'n beetje iedere huizenkoper in Nederland de zoektocht begint op Funda.

Ook is er op Funda heel veel informatie níet te vinden. Bijvoorbeeld wat de gemiddelde prijs per vierkante meter is in een buurt. Terwijl die precies bekend is bij Funda en die informatie uiterst relevant is voor mensen die een bod overwegen. ,,Hoe meer informatie makelaars weggeven, hoe sneller ze zichzelf overbodig dreigen te maken. Een duivels dilemma'', zegt Daniel Ropers, de oprichter van Bol.com die drie jaar lang commissaris was bij Funda. ,,Funda pakt lang niet alle kansen op, omdat verbeteringen voor consumenten vaak op gespannen voet staan met de belangen van makelaars.''

Daar loert een gevaar. Wat als een concurrent wél slim inspeelt op alle wensen van consumenten? Zo wil huurwoningensite Pararius binnen vijf jaar meer koophuizen aanbieden dan Funda, zegt directeur Jasper de Groot. ,,Wij zien veel kansen. Funda kon vrij gemakkelijk groot worden onder de vleugels van de machtige NVM, maar dat maakte ze ook enigszins lui als het om innovatie gaat.''

Nieuw verdienmodel

Quote

Overal zie je dat marktleiders die traag reageren of zich arrogant gedragen voorbij worden gestreefd

Cor Molenaar, hoogleraar e-commerce

Dat is een valkuil voor Funda, beaamt buitengewoon hoogleraar e-commerce Cor Molenaar. ,,Bedrijven kunnen niet vasthouden aan oude verdienmodellen. Overal zie je dat marktleiders die traag reageren of zich arrogant gedragen voorbij worden gestreefd door innovatieve nieuwkomers.'' Het lot van Hyves: tien jaar geleden had heel Nederland een profiel op die site. Totdat Facebook het sociale netwerk wegvaagde.

Nieuwe verdienmodellen zijn er volgens Molenaar genoeg. De ruim 40 miljoen bezoekers per maand laten op Funda een schat aan data achter, die ook interessant is voor bijvoorbeeld hypotheekverstrekkers, verhuisbedrijven en schilders. ,,Funda kan bedrijven ook laten betalen om bij zoekresultaten bovenaan te staan, zoals Google en Amazon doen.''

De interne discussie bij de NVM gaat volgens ingewijden ook over de vraag of een branchevereniging wel een internetbedrijf moet willen hebben. Kan Funda niet beter worden verkocht aan een speler buiten de sector? Voor huiseigenaren zou dat goed zijn, vindt Vereniging Eigen Huis. ,,Dan weet je zeker dat niemand wordt voorgetrokken'', zegt woordvoerder Hans André de la Porte. Hij wijst op de hoge beoordelingen die NVM-makelaarskantoren krijgen op Funda. ,,Gemiddeld een 9,5. Makelaars kunnen recensies simpel manipuleren door de mailadressen van lastige klanten niet door te geven.''

De kip met de gouden eieren

Maar een kip met de gouden eieren slacht je niet zomaar. Funda verzekert makelaars niet alleen van een constante stroom klanten en informatie, het platform leverde de ongeveer 4.000 NVM-leden vorig jaar dik 7 miljoen euro op aan dividend. 30 procent van de Funda-aandelen is echter in handen van een groep leden die bij de oprichting eigen geld in de site stopten. Als een durfinvesteerder honderden miljoenen voor Funda neertelt, kan deze groep flink cashen.

De NVM breekt zich het hoofd over de vraag welke kant Funda op moet. Makelaar Heinen vindt dat haast moet worden gemaakt met nieuwe ontwikkelingen. ,,Transparantie is het toverwoord. Op het platform kunnen we veel meer informatie kwijt waar klanten naar zoeken. We kunnen niet op onze handen blijven zitten.''

Dit wilt u ook kunnen (vinden) op Funda

Zou het niet geweldig handig zijn om op Funda ook te zien voor welk bedrag een woning uiteindelijk is verkocht? Net als de gemiddelde prijs per vierkante meter in een buurt? Het is heel interessant om te weten hoe de waarde van woningen in de omgeving zich over de langere termijn heeft ontwikkeld. En of er veel kapers op de kust zijn.

Meer vertellen

Hoeveel mensen zoeken in deze buurt momenteel een vergelijkbare woning? Ook over de omgeving valt veel meer te vertellen dan Funda nu doet. Hoe is de bereikbaarheid van de buurt met het openbaar vervoer? Welke scholen zijn er en kun je je kinderen daar met een gerust hart naartoe sturen? Is het niet ook handig als u zelf uw huis op Funda kunt zetten? En als koper direct contact kunt leggen met de verkoper?

Makelaarsland (ook lid van de NVM) leert Nederland dat je als verkoper prima zelf bezichtigingen kun doen en foto's kunt aanleveren. Als je die ook zelf kunt uploaden op Funda, waar heb je dan nog een dure makelaar voor nodig?