Volledig scherm
Reisorganisatie Corendon gaat tot 29 vluchten per week uitvoeren vanaf Maastricht Aachen Airport. © GinoPress B.V.

Limburg en Groningen ruiken kans na uitstel Lelystad

Nu Schiphol vol zit en de uitbreiding van Lelystad Airport is uitgesteld, ruiken de vliegvelden in Groningen en Limburg hun kans. Ze rekenen de komende jaren op honderdduizenden extra passagiers. Volgens de luchthavens hebben diverse maatschappijen serieuze belangstelling.

,,Er is door het uitstel van Lelystad een probleem, en wij kunnen dat probleem oplossen”, zegt Bowy Odink, commercieel manager van Groningen Airport Eelde. ,,De gesprekken met maatschappijen nemen daardoor een andere wending. Zowel prijsvechters als chartermaatschappijen tonen interesse."

In tegenstelling tot concurrerende luchthavens (ook Eindhoven en Rotterdam zitten bijna vol), worden Eelde en Maastricht voorlopig niet gehinderd door een plafond aan het aantal vluchten. ,,Voor we hier in Groningen vol zitten, kan ik nog wel zes tot tien maatschappijen plaats bieden”, zegt Odink. Hij mikt voor 2023 op minimaal 600.000 passagiers, waar het er in 2017 nog 228.000 waren. Maastricht Aachen Airport wil in zes jaar tijd groeien van 170.000 naar 700.000 passagiers.

Corendon

Maastricht verwelkomde deze week Corendon, dat tot 29 vluchten per week gaat uitvoeren. ,,We hopen dat maatschappijen als TUI en Transavia ook hiernaartoe komen", zegt commercieel manager Fons Latour. Bovendien aast het Limburgse vliegveld op een deal met een buitenlandse partij, om een vaste verbinding met een internationaal luchtvaartknooppunt tot stand te brengen. Op die manier zouden mensen vanuit Limburg de hele wereld over kunnen vliegen.

Corendon-oprichter Atilay Uslu laat weten voorlopig niet meer op Lelystad te rekenen. Naast de vertraging van de uitbreiding is ook de beperkte beschikbare capaciteit in de eerste jaren een probleem voor de vakantievlieger.