‘Maaltijdbezorgers Deliveroo willen helemaal geen zzp'er zijn’
Een groep van 150 maaltijdbezorgers van Deliveroo verzet zich tegen de plannen van hun werkgever om straks alleen nog als zzp’er te kunnen werken. De maaltijdbezorger maakte onlangs bekend dat het alle koeriers in loondienst geleidelijk wil vervangen door zelfstandigen.
De protestgroep noemt zich ‘Riders Union’ en eist zekerheid, kwaliteit én een cao. ,,Alle risico’s van het bedrijf worden nu op ons afgeschoven. Wij hebben niet de ambitie om als zogenaamd zelfstandig ondernemer op de fiets te zitten en daarom komen wij nu voor onszelf op. Wij willen gewoon werken en geld verdienen'', reageert Daan Dorr, werkzaam als bezorger bij Deliveroo.
Enquête
Met het besluit om over te stappen op het zzp-model speelt Deliveroo naar eigen zeggen in op een wens die breed leeft onder de bezorgers. Zij zouden dit in een enquête hebben aangegeven. ,,Onzin”, reageert Frederique Zebeda van FNV Jong, ,,Deliveroo heeft bezorgers gevraagd of zij flexibel willen werken en ja, zij gaven massaal aan dat te willen. Máár flexibel werken of als zzp’er aan de slag gaan, zijn twee totaal verschillende dingen.”
Flexibel werken of als zzp’er aan de slag gaan, zijn twee totaal verschillende dingen
FNV gaat Deliveroo een brief sturen, waarin het stelt dat de bezorgers onder de cao voor het beroepsgoederenvervoer moeten vallen. Die cao moet zekerheid bieden en zorgen voor pensioen, doorbetaling bij ziekte of een verzekering bij ongevallen. Vakbond CNV zei eerder al de maaltijdenbezorgdienst juridisch te willen aanpakken, omdat het mogelijk de wet overtreedt.
Maximale flexibiliteit
Volgens een woordvoerder van Deliveroo is het bedrijf overgestapt op een zzp-model om de bezorgers maximale flexibiliteit te bieden, zodat ze in de piekuren meer opdrachten kunnen aannemen. ,,Sinds de introductie van het nieuwe model zijn ruim 150 riders bij ons aan de slag als zzp'er, en hun aantal groeit iedere week. Bovendien verdient al 90 procent van de zzp'ers meer dan wanneer ze in loondienst zijn, omdat we ze per levering kunnen betalen.''
Deliveroo begrijpt de onrust onder hun bezorgers, maar zijn bereid tot discussie. ,,Wij willen met alle relevante partijen in gesprek om zekerheden te bieden, zonder dat onze riders dan direct weer als werknemer worden gezien. Dan zouden ze hun flexibiliteit verliezen omdat ze ver van tevoren moeten worden ingeroosterd voor een aantal uren en we ze niet per bestelling kunnen betalen.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
met Video203
Kabinet kondigt ‘gascrisis’ af: sterk vervuilende kolencentrales mogen op volle toeren draaien
Om komende winter niet in de kou te zitten, kondigt het kabinet het eerste niveau van een gascrisis af. Vervuilende kolencentrales mogen tot en met 2024 weer op volle toeren draaien en bedrijven krijgen een bonus als ze minder gas gebruiken. De gaskraan in Groningen wordt voorlopig niet verder opengedraaid. -
EU bant witwassen via cryptowereld uit
Europa brengt de wereld van misdaad en terreur een flinke slag toe door witwassen via cryptomunten uit te bannen. Lidstaten en Parlement hebben daarover een voorlopig akkoord bereikt. -
PREMIUM
Zo wil Duitsland zonder Russisch gas de winter doorkomen
De gascrisis tussen Duitsland en Rusland lijkt te escaleren. Als reactie op een mogelijke Russische gasstop kondigde de Bondsregering in Berlijn de alarmfase af, uit vrees voor een gastekort deze winter. Vijf vragen over deze kwestie. -
Mijn bevalling
Lisa (17) beviel plotseling: 'Bij de spoedpost zagen ze dat ik zwanger was én aan het bevallen’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie bevallingsverhalen creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Lisa Kuijpers had op haar 17e een verrassingsbevalling: zij wist tot op het moment dat ze haar zoontje kreeg niet dat ze zwanger was. -
PREMIUM
Na je vijftigste op zoek naar een nieuwe baan: zo verging het Erik en Jan
Nederland telt een recordaantal openstaande vacatures, maar toch ervaren veel oudere werkzoekenden problemen bij het zoeken naar een nieuwe baan. Erik Kuiper en Jan Elzen moesten beiden opnieuw solliciteren na hun vijftigste. Dit zijn hun ervaringen.
-
Europa is eruit: nieuwe auto’s moeten per 2035 emissievrij zijn
Europa kapt definitief met de verbrandingsmotor. Auto’s die na 2035 nieuw op de weg komen, zo besloten dinsdagnacht milieuministers van de 27 EU-lidstaten, moeten emissievrij zijn. -
Eigenaren zonnepanelen benadeeld bij saldering per maand, CDA stelt Kamervragen
Het CDA heeft in de Tweede Kamer vragen gesteld aan minister Rob Jetten van Klimaat en Energie over hoe energieleveranciers de teruglevering van zonnepanelen verrekenen. De leveranciers moeten op jaarbasis salderen, maar het komt voor dat ze dat per maand doen. -
Enquête
Peiling: zijn jouw vakantieplannen veranderd door corona of de chaos op Schiphol?