Volledig scherm
Flinke pech voor Marjo. © Arie Kievit

Marjo maakt foutje, dag 17.000 euro spaargeld

Hoeveel pech kan je hebben: Marjo Ladage maakte per abuis 17.000 euro over naar haar oude, opgeheven spaarrekening. Het rekeningnummer was aan iemand anders gegeven, die het geld opnam en ervantussen ging. Wég spaarcenten. De Consumentenbond vindt dat banken iets moeten doen.

Quote

Om een lang verhaal kort te maken: de man met mijn geld is spoorloos

Marjo

Het zit de Consumentenbond al jaren dwars: de problemen die ontstaan doordat banken bij het overmaken van geld niet controleren of het rekeningnummer en de naam van de ontvanger wel bij elkaar horen. Marjo Ladage (48) uit Hellevoetsluis dacht in september vorig jaar geld over te maken naar haar eigen spaarrekening. Pech voor haar: per abuis maakte ze het over naar de spaarrekening die ze zelf in 2011 had opgezegd.

Nóg meer pech voor Marjo: haar oude spaarrekeningnummer was inmiddels hergebruikt en toebedeeld aan iemand anders, waardoor de twee bedragen van 5000 en 12.000 euro spaargeld gewoon werden overgeboekt.

Adresboek
De nieuwe eigenaar van haar hergebruikte (ING-)rekeningnummer, een Bulgaar, nam meteen het geld op en kneep er tussenuit. Marjo weet dat het in beginsel haar eigen fout is. Had ze maar haar oude spaarrekeningnummer uit haar adresboek moeten halen.

Uiteraard vroeg ze haar bank, ABN Amro, om de ontvanger van haar 17.000 te verzoeken het geld terug te storten. Een procedure die weken duurt. Toen de man het geld niet terugstortte, kreeg Marjo de gegevens van de ontvanger van haar centen om hem via een civiele procedure te dwingen.

Rovershol
,,Maar al snel bleek dat zijn adresgegevens niet klopten. We kwamen uit op een of ander rovershol in Amsterdam waar weet ik hoeveel mensen ingeschreven stonden,'' vertelt Marjo. ,,Om een lang verhaal kort te maken: de man met mijn geld is spoorloos. Ik ben de rechtmatige eigenaar, maar ik kan hem niet vervolgen.''

Marjo is er stuk van. 17.000 euro. ,,Geld waar ik hard voor heb gewerkt,'' zegt de eigenares van een kledingwinkel.

Meerdere zaken zitten Marjo dwars: waarom wordt er niet gewaarschuwd als je geld overmaakt naar een rekeningnummer dat niet overeenkomt met de naam? En waarom worden opgeheven rekeningnummers al na een paar jaar hergebruikt?

De Consumentenbond trekt al jaren aan de bel bij banken om voor het verkeerd overmaken van geld 'nu eens een oplossing te verzinnen'.

,,Want al zeggen de banken dat het weinig voorkomt sinds oude rekeningen naar IBAN zijn omgenummerd, tóch zie je keer op keer het probleem van verkeerd overboeken terugkeren,'' zegt Sandra de Jong.
Volgens de Consumentenbond is het probleem best te verhelpen. De Jong: ,,Het doet er nu niet toe welke naam je bij een rekeningnummer invult, al staat er Knabbel en Babbel, als het nummer klopt, wordt het geld overgemaakt en accepteert de andere bank het ook. We roepen ze opnieuw op daar nu eens een oplossing voor te vinden.''

Inventariseren
Gijs Boudewijn van de Betaalvereniging (de verzamelde betaaldiensten in Nederland) zegt dat technisch alles kan, maar dat het nogal een investering vergt om naam-nummercontrole in te voeren. ,,Voor een probleem dat volgens ons klein is. Wij denken dat dit weinig voorkomt, maar om dat nu eens zeker te weten, inventariseren wij vanaf 1 januari 1 jaar lang alle keren dat een consument een procedure in gang zet vanwege een verkeerde overboeking. Dan weten zowel wij als de Consumentenbond begin volgend jaar eindelijk hoe groot dit probleem werkelijk is.''

'Check je adresboekje'

Hoewel Nederlandse banken bij het overboeken van geld niet controleren of naam en rekeningnummer van de ontvanger wel bij elkaar horen, laten ze de klant vaak in de waan dat ze dat doen. Eerder onderzoek van de Consumentenbond wees uit dat zelfs klantenservices van banken soms denken dat die controle wel plaatsvindt. Niet dus. Al vul je als naam 'Donald Duck' in, als het rekeningnummer bestaat, gaat het geld daar gewoon naartoe. Omdat banken rekeningnummers die 2 jaar lang buiten gebruik zijn geweest, mogen hergebruiken, kan een rekening in een verouderd adresboekje ineens bij iemand anders horen. De Consumentenbond hamert er dan ook op: check geregeld of je adresboekje nog up-to-date is.

  1. Hoe een Gorcumse werf uitgroeide tot vlaggendrager van de Nederlandse scheepsbouw
    PREMIUM
    Interview

    Hoe een Gorcumse werf uitgroeide tot vlaggendra­ger van de Nederland­se scheeps­bouw

    Veertig jaar geleden lag de scheepsbouw in Nederland op z’n gat. Het miljardendebacle rond Rijn-Schelde-Verolme (RSV) leek het einde van een tijdperk. Anno nu rolt het ene na het andere bijzondere schip van Nederlandse makelij van de werf. Alle grote RSV-werven bestaan nog en zijn - opvallend genoeg - weer in handen van één onderneming: Damen. Het bedrijf is de vlaggendrager van een maakindustrie die zich opnieuw uitvindt. Een interview met ceo René Berkvens van Damen Shipyards Group.