Volledig scherm
De markten in Nederland worden steeds minder populair. © ANP

Marktkoopman kan niet op tegen Action en Primark

Marktkraamhouders hebben het zwaar. Prijsvechters als Action en Primark zorgen voor stevige concurrentie, blijkt uit nieuw onderzoek in opdracht van brancheclub Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH).

Vooral handelaren in kleding en textiel en tweedehandsspullen merken dat consumenten wegblijven. In tien jaar tijd stopten 500 marktkooplui met de verkoop van kleding of textiel, 300 ondernemers staakten hun kraam met tweedehandsartikelen.

Volgens het onderzoek daalde de totale omzet van de Nederlandse markten van 2,8 miljard euro rond de eeuwwisseling tot 2 miljard euro vorig jaar. 

Toch zijn er niet alleen verliezers op de markt; kramen die duurzaam voedsel en streekproducten verkopen winnen juist aan populariteit. 

Sinds 2007 kwamen er duizend voedselkramen bij. Een deel van die nieuwe kramen staat vooral op 'foodtruckfestivals', maar ook op ouderwetse markten groeit het aandeel marktkramen met vooral biologisch, duurzaam of lokaal voedsel.

Het aantal verschijnende en verdwijnende kramen houdt elkaar redelijk in evenwicht; al jaren staan er ongeveer 11.000 ondernemers op de markt.

Volledig scherm
© anp