Volledig scherm
© AP

McDonald's haalt cheeseburger uit Happy Meal

McDonald's haalt de cheeseburger komend jaar uit zijn Happy Meal. Het kindermenu krijgt wereldwijd een flinke update om de hoeveelheid suiker, vet en zout terug te dringen. Naast de kaasburger zitten ook Chocomel en Fristi niet langer standaard in het Happy Meal.

Volledig scherm
McDonald's heeft 245 restaurants in Nederland © Koen Suyk
Quote

We bieden de cheesebur­ger komend jaar niet meer actief aan

Eunice Koekkoek, McDonald's Nederland

De fastfoodrestaurantketen staat wereldwijd onder druk om gezondere opties aan te bieden, vooral voor kinderen. Om die reden wil het bedrijf in alle 120 landen waar het actief is geleidelijk het mes zetten in de samenstelling van zijn Happy Meal.

Uiterlijk in 2022 moet minstens de helft van de Happy Meals in verschillende landen voldoen aan de nieuwe gezondheidseisen. Dat betekent dat ze maximaal zeshonderd calorieën bevatten. Van die calorieën mag niet meer dan 10 procent uit verzadigde vetten en 10 procent uit toegevoegde suikers komen. Ze mogen niet meer dan 650 milligram zout bevatten.

Om die reden verdwijnt de cheeseburger als vaste menu-optie, zo licht een woordvoerster toe. Verder verdwijnen in Nederland ook Chocomel en Fristi bij de Happy Meals. 

Exacte datum

Volledig scherm
Manu Steijaert, baas van McDonald's Nederland, met een bezorger van UberEats. De fastfoodgigant bezorgt sinds vorig jaar ook in enkele grote steden. © Pim Ras Fotografie

In een verduidelijking laat woordvoerder Eunice Koekkoek namens McDonald's Nederland weten dat gasten de Cheeseburger nog steeds kunnen bestellen in het Happy Meal. ,,Wij bieden de cheeseburger alleen niet meer actief in onze restaurantcommunicatie aan." Hetzelfde geldt voor Fristi en Chocomel. 

Een exacte datum heeft McDonald's Nederland nog niet voor het schrappen van de cheeseburger. Dit zal in de loop van 2018 plaatsvinden, zegt woordvoerder Koekkoek. Fristi en Chocomel verdwijnen als actief op de restaurantschermen en borden aangeboden optie waarschijnlijk al eerder. ,,
We streven hiernaar in de loop van het tweede kwartaal." Dat is dus ergens tussen april en juli.

Record
McDonald's maakte onlangs bekend vorig jaar in Nederland recordomzetten te hebben geboekt. De 245 restaurants zetten in 2017 ruim 800 miljoen euro om. Dat is een toename van 11 procent.