Volledig scherm
© Thinkstock

Meer consumenten dupe van agressieve verkooppraktijken

Zeker honderden consumenten zijn de afgelopen maanden slachtoffer geworden van agressieve telefonische verkooppraktijken en onder druk gezet om te betalen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is bezorgd over de forse toename. ,,Zeg duidelijk nee, beëindig het gesprek en betaal niet”, maant de toezichthouder.

Het lijkt misschien onschuldig of zelfs aantrekkelijk: op internet meedoen met een prijsvraag of enquête, waarbij je een leuke vakantie of andere prijs kunt winnen. Toch kleven er risico’s aan dit soort acties, waarschuwt de toezichthouder.

,,Malafide handelaren krijgen zo je telefoonnummer en vallen je daarna lastig", constateert de ACM, die de afgelopen tijd fors meer meldingen heeft binnengekregen bij het consumentenloket Consuwijzer. In dat eerste telefoontje  lijkt het alsof je een prijs hebt gewonnen, maar het gesprek is eigenlijk een opstapje naar een aanbod.

Als consumenten vervolgens aangeven ‘vrijblijvende’ informatie te willen ontvangen over dat aanbod, dan zien agressieve verkopers dat als een ‘ja’. Zo'n ‘ja’ wordt vervolgens opgenomen op een bandje en daarna als pressiemiddel gebruikt om een betaling af te dwingen. En daarna volgen vaak ook agressieve incassopraktijken, waarschuwt de toezichthouder. 

Voorkomen

De beste manier om dit alles te voorkomen: vul geen enquêtes of prijsvragen in. Of als je iemand aan de telefoon hebt en je vertrouwt het niet, zeg nee en beëindig het gesprek. 

Tot slot: betaal niet voor een overeenkomst die niet volgens de regels (zoals bedenktijd bij telefonische verkoop) tot stand is gekomen. Ook niet als je onder druk wordt gezet, zegt de toezichthouder. 

,,Het helpt als consumenten ‘nee’ zeggen als ze het niet vertrouwen. Ze moeten ook niet zwichten voor loze dreigementen”, reageert Evert Jan Hummelen, waarnemend directeur consumenten van de ACM. Door ‘nee’ te zeggen en niet te betalen, kunnen consumenten zichzelf een hoop ellende besparen.

,,Door wel te betalen hou je het probleem in stand. Via de bank kun je een automatische incasso die zonder toestemming is geïnd laten terugstorten”, vult de toezichthouder aan.

2014-08-15 12:39:03 DEN HAAG - ACM, autoriteit consument en markt. (voorheen de NMA)
ANP LEX VAN LIESHOUT
Volledig scherm
2014-08-15 12:39:03 DEN HAAG - ACM, autoriteit consument en markt. (voorheen de NMA) ANP LEX VAN LIESHOUT © ANP XTRA
  1. Geen akkoord Eurogroep over steunpakket van 540 miljard euro: Italië en Nederland onwrikbaar
    video

    Geen akkoord Eurogroep over steunpak­ket van 540 miljard euro: Italië en Nederland onwrikbaar

    De ministers van Financiën van de eurolanden (Eurogroep) hebben hun onderhandelingen over een injectie van 540 miljard euro in de Europese economie vanwege de coronacrisis opgeschort. Na een videoconferentie die gisteren om 16.00 uur begon en de hele nacht doorging, bleken vooral Nederland en Italië niet te willen wijken van hun posities over euro-obligaties en het Europese noodfonds ESM. Het overleg wordt morgen voortgezet, aldus Eurogroepvoorzitter Mario Centeno.