Volledig scherm
© ANP

Meldpunt voor spullen die te snel kapot gaan

Consumenten met apparaten die sneller kapot gingen dan verwacht kunnen voortaan terecht bij een speciaal meldpunt. De site 'Te snel kapot' van de Consumentenbond moet duidelijk maken welke producten, merken en typen te snel stuk gaan of niet meer te repareren zijn.

Via de resultaten van dat meldpunt wil de bond in gesprek gaan met fabrikanten om een langere levensduur en betere repareerbaarheid van apparaten af te dwingen. De aanleiding voor het meldpunt zijn veel klachten van consumenten over spullen, zoals smartphones en wasmachines, die binnen een paar jaar kapot gingen.

,,Reparatie duurt vaak weken of soms wel maanden en kan behoorlijk duur zijn. Als een apparaat al te repareren is, want het komt veel te vaak voor dat apparaten niet te openen zijn of reserveonderdelen niet leverbaar zijn'', stelt Bart Combée,  directeur van de bond. 

De Belgische zusterorganisatie van de Consumentenbond, Test-Aankoop, opende in 2017 een vergelijkbaar meldpunt en ontving binnen een jaar meer dan 6.000 meldingen.

Volledig scherm
© ANP