Miljoeneninvestering voor online kiosk Blendle

Online krantenkiosk Blendle heeft een kapitaalinjectie van 3 miljoen euro gekregen. Twee mediagiganten, Axel Springer en The New York Times, zien wel brood in het bedenksel van twee jonge Nederlanders. Zonder de investering zou Blendle failliet zijn gegaan, aldus bedenker Marten Blankesteijn.

De twee breinen achter Blendle, Alexander Klöpping (27) en Marten Blankesteijn (27), hebben een paar euforische rondedansjes gemaakt, nu de deal 'éindelijk' rond is. 'We kunnen bijna niet geloven dat het echt doorgaat. The New York Times en Axel Springer zijn de twee wereldwijde voorlopers als het gaat om geld verdienen met journalistiek op internet,' beschrijft Blankesteijn trots. De twee giganten hebben interesse in de online krantenkiosk, waar bezoekers tegen betaling artikelen - gemiddeld 20 cent per stuk -  kunnen lezen uit kranten en tijdschriften.

Nog voor de lancering van deze digitale kiosk, een halfjaar geleden, kregen ze een e-mail van de Duitse mediamagnaat Axel Springer. Of ze eens mochten langskomen. Blankesteijn: 'Daar waren we behoorlijk van in de war. Er was op dat moment nog nooit een uitgever op ons kantoor geweest en opeens wilde een van de grootste uitgeverijen van Europa het vliegtuig naar Nederland pakken voor een kopje koffie. We zijn heel erg blij, maar we hebben nog geen tijd gehad voor een feestje.'

Zonder salaris
In de afgelopen 1,5 jaar was het naar eigen zeggen knetterhard werken, zonder salaris. Het geld ging op aan hun investering en de 32 programmeurs. Opeens stonden daar twee buitenlandse giganten voor de deur. Zonder hun investering van 3 miljoen zou Blendle failliet zijn gegaan, zegt Blankesteijn. 'Nederland heeft een te kleine markt voor dit product. Dat wisten we van tevoren. Zie het als Hyves. Dat kon ook niet op tegen het grote, internationale Facebook. We hebben meer landen nodig om de kosten te verdelen en dat gebeurt nu.' En het zijn niet de minste investeerders, herhaalt hij nog maar eens. 'Als The New York Times een nieuwe app introduceert wordt dat door de hele wereld gevolgd en gekopieerd.'

Blendle werd in 2013 bedacht door de twee oud-journalisten, en telt sinds de lancering in april ruim 130.000 geregistreerde gebruikers. Van de opbrengst gaat 70 procent naar de aangesloten uitgeverijen, waaronder het AD.

De twee nieuwe mega-investeerders zijn voor 23 procent aandeelhouder geworden. 'Het is ook wel mooi dat we nu een heel leger van advocaten en experts achter ons hebben staan. Businessplannen maken en bedenken hoe we Blendle internationaal uit kunnen rollen, is nieuw voor ons.'

Keuze
De Nederlandse Blendle - waarbij de bezoeker keuze heeft uit artikelen uit ruim vijftig kranten en tijdschriften - verandert niet, benadrukken de bedenkers. Als Blendle straks in een ander land wordt gelanceerd, zullen de artikelen van nationale uitgeverijen als eerste in beeld springen. 'Dus bijvoorbeeld in Hongkong zul je eerst de Engelstalige titels zien, maar als je even doorzoekt, zul je ook het AD nog wel vinden.'