Volledig scherm
© BELGA

'Lucratieve truc' fabrikanten verkleint inhoud om prijsstijgingen te verdoezelen

Fabrikanten snoepen soms stiekem wat af van de inhoud of gewicht van hun producten. Aan de prijs of de verpakking in de schappen zul je het niet snel merken. ,,Er valt niets aan te doen, maar je voelt je wel genept.''

Misschien is het wel eens opgevallen: je koopt al jaren hetzelfde blik tomatensoep of diezelfde voorverpakte kaasplakjes maar opeens lijkt het alsof je er minder uithaalt dan anders. Volgens de Consumentenbond lijkt het niet alleen zo, het ís zo.

Er bestaat zelfs een naam voor dit fenomeen: krimpflatie. Het statistiekbureau in Groot-Brittannië deed uitgebreid onderzoek naar het fenomeen. Wat bleek? Exact 2529 producten in de Britse supermarktschappen zijn tussen 2012 en 2017 in omvang of gewicht afgenomen.

,,Overal om je heen, de hele tijd, worden veel consumentenproducten lichter, dunner, minder substantieel - allemaal met behoud van dezelfde prijs'', schrijft de BBC. Begin dit jaar constateerde de omroep al dat veel populaire chocoladerepen de afgelopen vier jaar kleiner zijn geworden.

Herkenbaar 

Zo zou een Twix bijvoorbeeld sinds 2014 al 13,8 procent van zijn gewicht hebben verloren, terwijl de Kit Kat Chunky 16,7 procent lichter is geworden. Ook in Nederland is het ‘minder inhoud voor hetzelfde of meer geld’ aan de orde, bevestigt zegsvrouw Babs van der Staak van de Consumentenbond. ,,Het is een lucratieve truc.''

De consumentenorganisatie onderzocht vorig jaar 50 producten waarvan de verpakking was veranderd. De uitkomst: bij minimaal 15 producten was de inhoud kleiner en de prijs hetzelfde gebleven. ,,De prijsstijgingen worden vaak verdoezeld door de inhoud te verkleinen.''

Een van de voorbeelden waren de gehaktballetjes in zoetzure saus van Mora. De inhoud nam af van 180 gram naar 160 gram, de gemiddelde prijs steeg van 1,22 naar 1,50 euro. De reactie van de fabrikant luidde: ,,Kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen worden niet meer gebruikt. Bovendien heeft het vlees nu het Beter Welzijn-label. Het voldoet aan welzijnscriteria, zoals leefruimte en vervoer, tot duidelijk boven het Europees wettelijk minimum.''

Bij de Consumentenbond komen weinig klachten binnen. Volgens Van der Staak omdat consumenten het zelden merken dat er is veranderd. Strafbaar is het volgens haar niet omdat de inhoud op de verpakking staat vermeld. ,,Je kunt daar juridisch niets aan doen. Maar als consument voel je je genept.'' Om consumenten er bewust van te maken, gaat de Consumentenbond het onderzoek weer herhalen.