Volledig scherm
Het hoofdkantoor van DAF. © anp

MKB-Claim wil miljoenen van DAF & truckfabrikanten

DAF en andere vrachtwagenfabrikanten hangt een gigaclaim boven het hoofd wegens verboden prijsafspraken. Stichting MKB-Claim wil geld zien en laat vandaag weten dat de truckmakers per brief hoofdelijk aansprakelijk zijn gesteld.

Quote

De maximale geldstraf kan oplopen tot 10 procent van de gezamenlijke jaaromzet van fabrikanten

Volgens berekeningen van MKB-Claim betaalden bedrijven tussen 1997 en 2011 een slordige 16.000 euro per truck teveel omdat DAF, Volvo, Scania, MAN, Iveco, Renault en Daimler onder een hoedje speelden. In totaal is de schade alleen in Nederland al 1,6 miljard euro. ,,Bij dit soort kartels ligt het prijsverhogende effect rond de 20 procent van het aankoopbedrag," zegt Simon Zuurbier van MKB-Claim. ,,Voor de meeste transportondernemingen loopt de schade in de tonnen, voor grote ondernemingen zelfs in de miljoenen."  

Gedupeerde bedrijven kunnen zich vanaf vandaag aanmelden bij MKB-Claim. Deelname gebeurt op no cure no pay basis. De stichting zet in op een schikking, maar als dat niet lukt volgt een massaclaim.  

Met de eis loopt MKB-Claim vooruit op de Europese Commissie die al enkele jaren onderzoek doet naar het vrachtwagenkartel. Komende weken komt eurocommissaris Margrethe Vestager (Mededinging) met de hoogste EU-boete ooit, schrijft de Financial Times afgelopen week. In totaal zou het om 10,7 miljard euro gaan. De maximale geldstraf kan oplopen tot 10 procent van de gezamenlijke jaaromzet van fabrikanten. Naar verluidt hebben fabrikanten al 2,6 miljard euro opzij gezet voor de boete. Voor DAF zou Amerikaanse eigenaar Paccar 945 miljoen gereserveerd hebben.

Eerste prijsafspraken

Volledig scherm
© anp

Fabrikanten maakten hun eerste prijsafspraken reeds eind jaren '90. Pas in 2010 kreeg Brussel er lucht van, vermoedelijk doordat fabrikant MAN klikte en naar de Commissie stapte. Liefst 600.000 Europese transportondernemingen hebben mogelijk jaren lang te veel betaald, stelt commissaris Vestager.  

De hoogste boete tot dusver was de geldstraf van 1,7 miljard euro voor een groep banken die jarenlang de Euribor-tarieven manipuleerden. Ook Rabobank kreeg een boete. Goede tweede is de boete voor het tv-kartel met daarin ook Philips. De zeven televisieproducenten moesten 1,4 miljard euro betalen wegens jarenlange verboden prijsafspraken rond televisie-onderdelen.

Grote spekker van de boetepot was verder Microsoft. De Amerikaanse softwareproducent moest afgelopen vijftien jaar 1,6 miljard euro aftikken aan diverse boetes. Chipmaker Intel diende ruim een miljard euro over te maken aan Brussel wegens concurrentievervalsing. Het bedrijf gaf hoge kortingen aan computerfabrikanten als ze beloofden geen chips van concurrenten te gebruiken.

Google

Momenteel ligt Google onder vuur van de Europese Commissie omdat het eigen diensten bevoordeelt bij het weergeven van zoekresultaten. Volgens Britse media volgt binnenkort een boete van 3 miljard euro. Daarnaast loopt nog een onderzoek naar vermeend misbruik van zijn dominante marktpositie van zijn Android-besturingssysteem.