Volledig scherm
De mobiel bankieren app van Rabobank © ANP

Mobiele app Rabobank krijgt verdacht aantal van 108.000 recensies bij Apple, louter jubelend

Koopt Rabobank positieve reviews voor zijn ooit slecht gewaardeerde mobiel bankieren app? Gebruikers op sociale media maken dat verwijt en wijzen op het opvallend hoge aantal van 108.000 positieve beoordelingen. Rabobank zelf ontkent stellig.

Volledig scherm
De Rabo mobiel bankieren app telt veel ratings in de App Store van Apple, zeker afgezet tegen andere apps. © Collage AD

Het ziet er wel een beetje toevallig uit: maar liefst 108.000 Raboklanten hebben in Apple's App Store een positieve reactie achtergelaten voor Rabobanks mobiel bankieren app. Ter vergelijking: bij het grotere ING hebben gebruikers slechts 3.000 beoordelingen gegeven en bij ABN Amro nog geen 1500. Met die grote aantallen zit Rabo meer bij wereldwijd bekende apps als Spotify (133.000 reviews) en Instagram (179.000 beoordelingen).

Ook de waardering van de reviews is louter positief. Gebruikers waarderen de Rabo-app met het cijfer 4,6 op een schaal van vijf. Negatieve beoordelingen zijn er vrijwel niet. Rabobank scoort daarmee ook hier hoger dan ING, waarvan de app het cijfer 4,4 krijgt , en ABN Amro (3,6). 

Opvallend is verder dat de Rabobank op het veel grotere Android-platform veel minder veel beoordelingen ontvangt, 'slechts' 31.684. De waarderig is met het cijfer 3,4 op een schaal van 5 beduidend lager.

Luchtje

,,Ik kan dit moeilijk geloven, zijn deze ratings gekocht na de 1,5 ster rating van een paar jaar geleden?" vraagt Andreas van de Griendt zich op Twitter af. Hij krijgt massaal bijval van anderen. ,,Er zit een echt luchtje aan," reageert Reinier Ladan. 

Martijn Otter wijst er op dat alle andere Nederlandse banken samen slechts tot 15.000 beoordelingen komen. ,,Dan heeft Rabo wel geluk met zoveel toegewijde app reviewers. Wat een onzin." 

Inmiddels bemoeit
Alexander Klöpping, directeur van Blendle en tech afficionado, zich er mee. ,,Iedereen snapt inmiddels dat Rabobank fake reviews heeft gekocht voor die terrorapp van ze. Maar lekker blijven ontkennen jongens."

Rabobank is zich van geen kwaad bewust. Op Twitter reageert het webcare-team ontkennend. ,,Jammer dat je de cijfers in twijfel trekt. Er zijn aan de hand van de feedback van onze klanten, veel aanpassingen gedaan en functionaliteiten toegevoegd."

null

null

Rabobank: alles klopt

Gevraagd door het AD geeft Rabobank-woordvoerster Margo van Wijgerden een uitgebreidere toelichting. ,,Wij hebben in het derde kwartaal van vorig jaar de optie waar gebruikers van onze app een beoordeling kunnen achterlaten op een veel logischere plek gezet. Ook hebben we een koppeling met Apple's App Store gemaakt. Gebruikers die daar fiat voor geven worden drie keer per jaar uitgenodigd om een beoordeling achter te laten bij Apple."

Andere banken doen dat niet en dan verklaart het grote verschil. ,,In minder dan drie maanden tijd steeg het aantal reviews van 11.000 naar 85.000. En nu zitten we op 108.000."

De koppeling met de AppStore kent bovendien een ander voordeel, stelt Rabobank. ,,Normaal lieten vooral ontevreden klanten een beoordeling achter, als ze een vervelende ervaring kenden. Doordat mensen nu uitgenodigd worden, komen er veel meer positieve ratings binnen."

Quote

We hebben de plaats waar klanten een beoorde­ling kunnen geven veranderd en een koppeling met de AppStore gemaakt

Margo van Wijgerden, Rabobank

Android-app

Ze wijst op Rabobank's Android App. ,,Daar bestaat zo'n koppeling niet, waardoor het aantal beoordelingen lager is. Ook is de waardering lager." Die verschillen komen verder doordat iPhone-gebruikers in het algemeen ook meer geneigd zijn een recensie te geven voor apps." Ook krijgt de iPhone-app functionaliteiten altijd iets eerder dan Android, zegt Rabobank. 

Andreas v.d. Griendt on Twitter

De @Rabobank app heeft een 4,5 ster rating met 108k ratings tegenover 3,06k ratings van de @ingnl. Ik kan dit moeilijk geloven, zijn deze ratings gekocht na de 1,5 ster rating van een paar jaar geleden?