Modehuis gaat diep door het stof na grappig bedoelde filmpjes

Rel Dolce & GabbanaAlle grote Chinese winkels en webshops hebben de kleding en goederen van het Italiaanse modehuis Dolce & Gabbana (D&G) uit hun aanbod verwijderd. Oorzaak is een drietal komisch bedoelde videootjes op Instagram. De Chinezen kunnen er alleen niet om lachen. 

De commotie ontstond na publicatie van de filmpjes waarin een Chinees model te zien is dat moeite heeft om spaghetti en pizza te eten met eetstokjes. Chinezen noemen het filmpje ‘gevoelloos en racistisch’. Velen ervaren de video en de commentaren erop als beledigend.

Dolce & Gabbana drijft de spot met gewoontes en tradities van het land, klinkt het. Webwinkels als Ymatou, JD.com en het Alibaba-onderdeel Tmak staakten daarop de verkoop van artikelen van D&G. Het modemerk zelf schrapte een grote modeshow in Sjanghai.

Volledig scherm
Een pizza eten met chopsticks lijkt grappig, maar veel Chinezen kunnen er niet om lachen. © Instagram/Dolce & Gabbana

Lege schappen

Volledig scherm
Uit protest hebben veel Chinese modewinkels de producten van D&G uit de schappen gehaald. © AFP

Veel Chinese winkels zetten foto’s van lege schappen op internet. Plekken waar tot voor kort D&G-artikelen in lagen. China is een belangrijke afzetmarkt voor westerse modebedrijven. Naar schatting boeken die daar een gezamenlijke jaarlijkse omzet van meer dan 100 miljard euro.

,,Uit respect voor onze klanten hebben we het merk uit al onze winkels op het vasteland van China gehaald’’, zegt Andrew Keith, directeur van de luxe modewinkel Lane Crawford. Ook uit de webwinkel is D&G verdwenen. Ook belastingvrije winkels op vliegvelden hebben producten verwijderd.

‘Zich voor schut gezet’

Volledig scherm
D&G zag zich genoodzaakt een grote modeshow in Sjanghai te schrappen. © EPA
Volledig scherm
Actrice Zhang Ziyi heeft geen goed woord over voor de filmpjes van D&G. © EPA

De Chinese actrice Zhang Ziyi, die schitterde in de filmklassieker Crouching Tiger, Hidden Dragon, heeft geen goed woord over voor de filmpjes. Ze vindt dat D&G zichzelf ‘voor schut heeft gezet’. Popster Karry Wang en actrice Dilireba, beiden promotors van het merk in Azië, geven aan niet meer voor de Italianen te willen werken.

De oprichters van het Italiaanse modemerk zijn in een onlinevideo diep door het stof gegaan. Mede-eigenaar Stefano Gabbana claimt dat zijn Instagram ten prooi is gevallen aan hackers. Hij bood zijn verontschuldigingen aan en schreef ook ‘Ik hou van China en de Chinese cultuur.’

Gabbana: ,,We bieden alle Chinezen in de wereld onze verontschuldigingen aan, want het zijn er veel en we nemen deze boodschap heel serieus.” Domenico Dolce voegt eraan toe: ,,Uit het diepst van ons hart bieden we onze verontschuldigingen aan.” ‘Sorry’, besluit de video in het Chinees.

Volledig scherm
Een Chinees model probeert in de videootjes typisch Italiaanse gerechten met stokjes te eten. © Instagram/Dolce & Gabbana
Volledig scherm
Dolce & Gabbana boeken jaarlijks een omzet van ruim 100 miljard in China. © AFP