Volledig scherm
© anp

Modezaken massaal op de fles

Kledingwinkels hebben het al maanden moeilijk en steeds meer modezaken gaan over de kop, zo blijkt uit nieuwe cijfers. Bandolera is een van de ketens die omviel. 'Het is de crisis,' verzucht winkelmanager Greet Hoornweg tegenover het Algemeen Dagblad.

Het aantal faillissementen van kledingwinkels loopt snel op. In de eerste twee maanden van dit jaar gingen 57 winkels failliet, tegenover 34 faillissementen in januari en februari van vorig jaar, blijkt uit cijfers van faillissementsdossier.nl. Dat betekent dat honderden mensen op straat kwamen te staan.

Vorig jaar was er al een recordaantal faillissementen van 185 en het lijkt erop dat dit jaar alleen maar erger wordt. 'Het aantal bedrijven dat bankroet gaat, neemt snel toe,' ziet Marcel van den Berg van faillissementsdossier.nl, dat het aantal omgevallen bedrijven nauwkeurig bijhoudt.

'Er zijn te veel winkels en vertrouwen neemt af'
'Er is een versnelde saneringsslag aan de gang,' schetst Jacqueline Arnoldy van modebrancheorganisatie CBW-Mitex aan het Algemeen Dagblad. 'Er zijn te veel winkels in Nederland, terwijl het consumentenvertrouwen afneemt, de bevolking nauwelijks groeit en de druk op de bestedingen afneemt.'

'Het is de crisis, mensen durven niet meer'
Ook voor damesmodeketen Bandolera valt het doek. De crisis is oorzaak van alle ellende, vindt Greet Hoornweg. Zij is winkelmanager van het filiaal aan de Karel Doormanstraat in Rotterdam. 'Mensen durven geen geld meer uit te geven aan kleding,' verzucht ze.

'We merkten het helemaal na het nieuws over de hogere ziektekosten en alle andere angstberichten die voorbij zijn gekomen. Iedereen hield massaal de hand op de knip. En kijk om je heen. Steeds meer winkels verdwijnen. De zaken die blijven, krijgen minder toeloop. De enige kledingwinkels die het nog vol houden, zijn H&M, Primark en Vero Moda. De sluiting van Bandolera is zo jammer en echt een verlies voor de stad. We hebben hier veel verdriet van.'

Weer speelt niet mee
Het is een uitermate zwak kwartaal, ziet retailexpert Huib Lubbers van RMC. 'De consument geeft minder uit en de fashion-sector wordt hard geraakt. Terwijl de zomercollectie al in de winkel hangt, maken wij een uitgestelde winter door. Dan is het logisch dat niemand een zomerrokje komt kopen.'

Toch ook winkels die het goed doen
Toch is de hoop nog niet verloren. Er zijn bedrijven die het wel goed doen.'C&A plust de laatste paar jaar,' zegt Lubbers. 'En ook een keten als Score, die nu honderd winkels heeft, snapt hoe het werkt. Die hebben een eigen formule, collectioneren goed. Die onderscheiden zich en springen eruit. Daarom schrok ik ook van het faillissement van Bandolera. Die hadden toch een onderscheidend concept.'

Maar het is echt voorbij voor Bandolera. Tot zaterdag wordt er opheffingsuitverkoop gehouden, waarbij de kleding voor dumpprijzen over de toonbank gaat.