Volledig scherm
Het groene K2-model. © Heineken

Na 80 jaar bruin wordt het Heinekenflesje groen

Het bierflesje van Heineken, dat per 24 in kratten wordt verkocht, wordt groen. Net zo groen als het Heinekenflesje dat wereldwijd verkocht wordt. En daarmee breekt de bierbrouwer met een traditie van 80 jaar, schrijft Het Parool vandaag.

Volledig scherm
Na 80 jaar breekt Heineken met de bruine flesjes. © Heineken

Het flesje was bruin vanwege afspraken over het recyclen van statiegeldflesjes. De meeste Nederlandse brouwers recyclen bruin glas, waardoor het niet uitmaakt van welke brouwer het flesje afkomstig was. Groen glas is minder gangbaar. Heineken gebruikte de kleur glas in eerste instantie voor de export, maar de kleur is inmiddels uitgegroeid tot kenmerkende kleur voor de brouwer.

Eind 2010 ging Heineken al over van vijftien naar vijf verschillende flessen, maar het bruine flesje in Nederland bleef. 'Als ontwerper had ik het liever anders gezien', zei hoofd ontwerp Mark van Iterson daarover destijds in Het Parool. 'Door het ontwerp oogt die fles slomer.'

Vanaf eind februari 2013 wordt het bier verkocht in een nieuwe fles, de brouwer heeft het het K2-model gedoopt. De fles heeft een iets langere nek, is iets lichter, en groen, dus.

  1. Nederlands bedrijfsleven financierde jarenlang klimaatscepticus
    Update

    Nederlands bedrijfsle­ven financier­de jarenlang klimaats­cep­ti­cus

    De Nederlandse klimaatscepticus Frits Böttcher, mede-oprichter van de Club van Rome, ontving tussen 1989 en 1998 meer dan een miljoen gulden van Shell en andere (Nederlandse) multinationals. Het doel: twijfel zaaien over klimaatverandering en de rol van de mens daarin. Dat schrijven onderzoeksplatform Follow the Money en de Volkskrant op basis van het nagelaten archief van de chemieprofessor die in 2008 overleed.