Na 80 jaar bruin wordt het Heinekenflesje groen
Het bierflesje van Heineken, dat per 24 in kratten wordt verkocht, wordt groen. Net zo groen als het Heinekenflesje dat wereldwijd verkocht wordt. En daarmee breekt de bierbrouwer met een traditie van 80 jaar, schrijft Het Parool vandaag.
Delen per e-mail
Het flesje was bruin vanwege afspraken over het recyclen van statiegeldflesjes. De meeste Nederlandse brouwers recyclen bruin glas, waardoor het niet uitmaakt van welke brouwer het flesje afkomstig was. Groen glas is minder gangbaar. Heineken gebruikte de kleur glas in eerste instantie voor de export, maar de kleur is inmiddels uitgegroeid tot kenmerkende kleur voor de brouwer.
Eind 2010 ging Heineken al over van vijftien naar vijf verschillende flessen, maar het bruine flesje in Nederland bleef. 'Als ontwerper had ik het liever anders gezien', zei hoofd ontwerp Mark van Iterson daarover destijds in Het Parool. 'Door het ontwerp oogt die fles slomer.'
Vanaf eind februari 2013 wordt het bier verkocht in een nieuwe fles, de brouwer heeft het het K2-model gedoopt. De fles heeft een iets langere nek, is iets lichter, en groen, dus.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Oproep Ben jij een open boek? Deelnemers gezocht voor de rubriek Geld&Geluk
-
PREMIUM
Leesgedrag 41 miljoen boeken verkocht in 2020: deze titels werden het meest gelezen
De boekhandel verkocht vorig jaar 41 miljoen boeken. Door het eindeloze thuiszitten lazen we ons vorig jaar suf. Toch juicht de boekenbranche niet. Kleine lokale boekhandels hebben het zwaar, terwijl de online verkoop floreert. Verschraling van het aanbod dreigt. -
DHL opent pakketpunten in 250 Hema-winkels
Hema en DHL openen morgen in ruim 250 winkels een DHL-pakketpunt om de toenemende druk op de pakketdienst te verlichten. Sinds de lockdown wordt er extreem veel online besteld, waardoor er ook meer pakketpunten nodig zijn om de toegenomen vraag aan te kunnen. -
AUTOTEST Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan? -
PREMIUM
1,5 meter afstand bewaren? Deze slimme blauwe lijn loopt met je mee
Je loopt een drukke ruimte binnen. Zeg, een stationshal of een beurs. Wanneer een andere bezoeker nadert, verschijnt er plotseling een blauwe streep op de vloer. Komt die persoon binnen de 1,5 meter afstand, dan komen er kronkels in de lijn. Als de afstand weer 1,5 meter is, trekt de lijn recht. Kunstenaar Jólan van der Wiel ontwikkelde het idee met Nick Verstand. In innovatiecentrum Civon in Ulft is inmiddels een werkende versie van het ‘smart distancing system’ te zien.
-
PREMIUM
China is fan van Vlaamse pretparkbouwer: van chocolade tot smurfenthema
Het is niet meer bij te houden, zo veel pretparken ontwerpt het Belgische bedrijf KCC Entertainment Design. Het meest recente pronkstuk is het Chocolate Kingdom Themapark bij Guangzhou in China. Het brein? Yannick Maes (49). -
Koken & eten IKEA past claim koekenpan aan over giftige stof in anti-aanbaklaag
Beter voor de natuur, dat zou de koekenpan van IKEA zijn. Voor de anti-aanbaklaag wordt volgens het woonwarenhuis niet het zeer giftige PFOA gebruikt. Dat een andere zeer giftige stof wordt gebruikt, vermeldde Zweedse meubelgigant niet. Na vragen van deze site daarover past IKEA de claim wereldwijd aan. -
PREMIUM
dupe partnertoets Pascalle mag nergens meer knippen, maar op steun hoeft ze niet te rekenen
Ze had zich het jubileum wel anders voorgesteld. Pascalle Thüss uit Hengelo komt al 25 jaar bij de mensen thuis, voor een knipbeurt of haarspoelinkje. Nu zit ze thuis, duimen te draaien. Op steun vanuit een van de regelingen van het Rijk hoeft ze niet te rekenen. De partnertoets nekt haar.