Nederland doet niet mee aan staatssteun Air France-KLM
VIDEOAir France-KLM krijgt opnieuw staatshulp, maar niet van Nederland. De eigenaar van KLM komt daarbij voor een flink deel in handen van Frankrijk dat tot 4 miljard euro extra steun verleent. Nederland ziet zijn belang verwateren. Het demissionaire kabinet werkt wel aan extra steun voor dochter KLM.
Delen per e-mail
Moederbedrijf Air France-KLM geeft in deze operatie nieuwe aandelen uit. Met de opbrengst daarvan verlaagt het bedrijf de enorme schuldenberg. De Fransen zetten via de aandelentransactie leningen uit 2020 om in cash geld voor het bedrijf. Daarnaast wordt 3 miljard euro aan leningen die vorig jaar zijn verleend en gegarandeerd omgezet in langlopende obligaties.
Frankrijk krijgt in ruil voor een miljard euro steun een belang tot 30 procent van Air France-KLM in handen. Andere aandeelhouders, waaronder Nederland, hebben het nakijken: hun belang zal sterk verwateren en hun stukken worden minder waard. Zo daalt het Nederlandse belang van 14 naar 9,3 procent.
Ook grootaandeelhouder Delta Air Lines moet de steunronde laten passeren, omdat het vanwege Amerikaanse steun niet mag deelnemen. Aandeelhouder China Eastern, grotendeels eigendom van de Chinese staat, zal wel nieuwe aandelen inkopen om zijn belang op 10 procent te houden.
,,Dit is een mijlpaal in de steun aan Air France KLM’’, aldus topman Benjamin Smith. ,,We danken de Franse minister van Financiën Bruno Lemaire en eurocommissaris Margrethe Vestager. Dit is goed nieuws voor Air France-KLM. Dit is nieuw bewijs voor de steun van de Franse staat. Dit stelt ons in staat te focussen op de transformatie van onze groep.’’
Bekijk hieronder wat demissionair minister van Financiën Wopke Hoekstra zei over de staatshulp.
Steunronde KLM
,,De Nederlandse staat heeft aangegeven niet mee te doen aan deze kapitaalinjectie’’, zegt financieel topman Frédéric Gagey. ,,Die heeft in oktober vorig jaar KLM gesteund met een directe lening en staatsgarantie. De omstandigheden in Frankrijk en Nederland verschillen ook van elkaar. we verwachten hierdoor ook geen problemen binnen de groep.’’
,,De huidige situatie is dat Nederland blijft praten met Brussel voor een mogelijke versterking van KLM. We moeten ze met rust laten, dat is niet aan mij. Met mijn ervaring kan ik zeggen dat het onmogelijk is te voorspellen wanneer dat proces wordt afgerond.’’
Minister Wopke Hoekstra van Financiën (nu demissionair) gaf vorig jaar, bij de eerste steunronde, al aan dat Nederland vooral het voortbestaan van KLM wil garanderen. Participatie in het Franse Air France-KLM zou daar niet bij passen. ,,Nederland is nog in gesprek met de Europese Commissie voor het geval KLM onder voorwaarden ook steun nodig heeft’’, aldus een woordvoerder van het ministerie van Financiën. ,,De acute nood bij KLM is minder hoog dan bij Air France.’’
Nieuwe steun is volgens de maatschappij onafwendbaar. ,,Voor KLM zal op termijn een nieuwe kapitaalbehoefte ontstaan’’, zegt een woordvoerder. ,,Daartoe voert de Nederlandse staat gesprekken met Brussel, Air France-KLM, KLM en andere betrokkenen.’’
Het gaat bij die onderhandelingen vooral om de voorwaarden waaronder KLM opnieuw staatssteun mag ontvangen. Zo moet Air France in ruil voor de steun achttien vluchten per dag inleveren op vliegveld Parijs Orly, goed voor ongeveer 5,5 procent van zijn starts en landingen daar. Dochter Transavia wordt daarbij in Frankrijk ontzien. Eerder moest Lufthansa in ruil voor 6 miljard euro Duitse staatssteun in Frankfurt en München 24 vluchten per dag inleveren.
Inleveren
Bij nieuwe Nederlandse steun zal KLM eenzelfde offer moeten brengen op Schiphol. Nederland en KLM vinden de situatie op Schiphol anders, omdat die luchthaven in goede tijden aan het maximum aantal vluchten van 500.000 zit, in tegenstelling tot veel andere Europese vliegvelden. KLM zal met het mogelijk inleveren van zes- tot negenduizend vluchten per jaar op Schiphol dan op achterstand komen tegenover concurrenten die na de coronacrisis niet tegen een plafond aan lopen en dus wel weer kunnen groeien.
Afgelopen vrijdag gaf Easyjettopman Johan Lundgren in Het Parool aan tegen staatssteun voor maatschappijen als KLM te zijn, omdat daarmee de concurrentieverhoudingen worden scheefgetrokken. Easyjet heeft zijn financiering tijdens de crisis zelf bij banken geregeld. Wel aast de Britse maatschappij op de Schipholvluchten die KLM zal moeten opgeven.
Air France-KLM verloor in de eerste drie maanden van 2021 alweer 1,3 miljard euro, vanwege de vele reisbeperkingen in de wereld. Wel verwacht het bedrijf de komende maanden herstel van het vliegverkeer.
Bekijk onze trending nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Imagoschade op de werkvloer: schuld bekennen of niet?
Na een leugen over de formatie heeft de reputatie van premier Rutte een flinke deuk opgelopen. Soortgelijke incidenten doen zich natuurlijk ook op het werk voor; iemand maakt een fout (klein of groot), liegt daarover en het komt uit. Hoe gaan we om met blunders, en moet je eigenlijk schuld bekennen? Experts vertellen. -
PREMIUM
De droom van Marlies Dekkers: ‘Angela Merkel in mijn lingerie. Dat zou pas mooi zijn’
Aan de vooravond van zware economische tijden, legt modeontwerper Marlies Dekkers (55) uit hoe ze haar lingerie-imperium behoedt voor een nieuwe ondergang. ,,Je moet niet naïef zijn en denken dat die crisis wel overwaait.” -
PREMIUM
Topman Easyjet: ‘Sommige overheden trekken hun maatschappijen al jaren voor’
Overheidshulp aan maatschappijen als KLM trekt de verhoudingen in de Europese luchtvaart scheef, zegt Easyjettopman Johan Lundgren. En dat past niet in de missie van de budgetvlieger, die 25 jaar geleden voor het eerst op Schiphol landde. -
Toch samen tijdens de lockdown: zo spreek je online af in virtual reality
Nu de lockdown zich nog langer uit lijkt te strekken, beginnen we de sociale uitjes steeds erger te missen. Een uitgelezen moment om in virtual reality te duiken, want met een vr-bril kun je elkaar toch ontmoeten, zonder risico op een coronabesmetting. -
Baas van Amazon is de rijkste man ter aarde en dit is de rijkste Nederlander
De rijken zijn weer flink rijker geworden de afgelopen twaalf maanden. In totaal telt de wereld 2755 miljardairs, samen goed voor 13.100 miljard dollar. Nederland telt twaalf miljardairs.
-
PREMIUMInterview
Dragons’ Den-investeerder Michel Perridon: ‘Koop als het bloed door de straten loopt’
Het grote publiek kent multimiljonair Michel Perridon van het tv-programma Dragons’ Den waarin hij jonge ondernemers op weg helpt. Maar wie is deze opvallende zakenman met vijf Bugatti’s en een Rolls Royce voor de deur? In zijn pas gerestaureerde villa Welgelegen, zijn cadeau aan Rotterdam, geeft hij een uniek inkijkje in zijn leven. ‘Losers hebben een excuus en winnaars hebben een plan.’ -
Nieuw reddingsplan van 4 miljard voor Air France KLM
Air France KLM heeft een nieuw reddingsplan gepresenteerd om het bedrijf door de coronacrisis heen te helpen. Het water staat het bedrijf aan de lippen omdat het aantal reizigers is gekelderd. Nieuw kapitaal en minder lasten moeten Air France en KLM gaan helpen. -
AUTOTEST
Test Dacia Sandero: logisch, praktisch en scherp geprijsd
De Dacia Sandero is misschien wel de slimste nieuwe auto van dit moment: hij biedt meer ruimte en een betere uitrusting voor een lagere aanschafprijs. Bovendien rijdt hij verdienstelijk en is hij voordelig in het gebruik.