Volledig scherm

Nederland probeert Duits tolplan alsnog te stoppen

UpdateNederland is tegen de tolheffing die Duitsland gaat invoeren en zal proberen die te stoppen, zegt minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu. De Duitse Eerste Kamer stemde eerder vandaag in met het plan om vanaf volgend jaar tol te gaan heffen op snelwegen en provinciale wegen. Eerder had de Bondsdag, de Duitse Tweede Kamer, ook al ingestemd.

Quote

De plannen duperen Nederlan­ders die in Duitsland rijden, terwijl Duitsers zelf worden gecompen­seerd via een lagere wegenbelas­ting

Melanie Schultz

Het introduceren van dit tolvignet betekent een nieuwe barrière voor grensoverschrijdend verkeer, zegt Schultz. ,,De plannen duperen Nederlanders die in Duitsland rijden, terwijl Duitsers zelf worden gecompenseerd via een lagere wegenbelasting. 

De tol moet volgend jaar ingaan. Volgens de plannen komen er drie tarieven voor een vignet van tien dagen. Voor de schoonste auto's moeten buitenlandse automobilisten 5 euro neerleggen voor zo'n vignet. Er komt een middentarief van 10 euro en de zwaarste vervuilers gaan 15 euro voor tien dagen betalen. Duitse automobilisten moeten een jaarvignet aanschaffen, maar krijgen dat terug doordat hun wegenbelasting omlaaggaat.

Duitsland denkt door de tol 513,6 miljoen euro per jaar binnen te halen, maar de tegenstanders van de tolplannen denken dat dat veel minder zal zijn.

Quote

Onze hoop is dat het plan niet doorgaat, wij zijn er geen voorstan­der van

ANWB

Verzet
Buurlanden als Nederland zijn fel tegen de tol, maar ook in drie Duitse deelstaten die aan een ander land grenzen (Noord-Rijnland-Westfalen, Baden-Württemberg en Rijnland-Palts) is er veel verzet tegen de plannen. De Europese Commissie moet nog oordelen of de plannen volgens de Europese regels kunnen. Vrijwel zeker zal het Europese Hof van Justitie in Luxemburg het definitieve oordeel moeten vellen.

De ANWB wil dat Brussel snel naar de situatie kijkt. ,,De Europese Commissie moet direct kijken wat wel en niet kan. Onze hoop is dat het plan niet doorgaat, wij zijn er geen voorstander van", laat en woordvoerder weten.

Quote

Duitsland is het belangrijk­ste vakantie­land voor Nederlan­ders. Ze geven er hun geld uit, ze tanken er, ze betalen dat bedrag voor het vignet dus al

ANWB

Discriminatie
De ANWB heeft vooral moeite met het vignet voor tien dagen dat buitenlanders moeten kopen. Volgens de bond is er sprake van discriminatie. Volgens de ANWB profiteert Duitsland al van de Nederlanders.

,,Duitsland is het belangrijkste vakantieland voor Nederlanders. Ze geven er hun geld uit, ze tanken er, ze betalen dat bedrag voor het vignet dus al.''

Ook vraagt de bond zich af of Duitsland de opbrengsten van de tol überhaupt nodig heeft. ,,Als Duitsland problemen heeft met achterstallig onderhoud van zijn wegen en geld tekort komt, kan Berlijn ook met Europa praten. Er is Europees geld voor infrastructuur, het geld kunnen ze dus ook in Europa halen.''

'Duitse tol is heilloze weg'
Het is ,,heel teleurstellend'' dat Duitsland definitief kiest voor tol op de Autobahnen en Bundesstrassen. Dat zegt directeur Karel Groen van de Eems Dollard Regio, de samenwerking van de grensstreken in Noord-Nederland en Noordwest-Duitsland. ,,De tol is een heilloze weg. In de grensregio is enorm veel tegenstand. Duitsers zijn bang dat het ze geld kost op het gebied van inkoop en toerisme'', aldus Groen vrijdag.

De Duitse Tweede Kamer was al akkoord gegaan met de tol en vrijdag stemde ook de Eerste Kamer in Berlijn in. Daarmee zijn de tegenstanders uitgespeeld in Duitsland. Wel lopen er nog zaken bij de Europese Commissie in Brussel en het Europees Hof van Justitie in Luxemburg. ,,Alleen daar hebben we nog hulp te verwachten'', zegt Groen.

Europese Commissie
Ook minister Schultz wacht op het oordeel van de Europese Commissie. ,,Dat oordeel is van belang voor de verdere stappen die we samen met andere buurlanden kunnen nemen om dit tegen te houden."

Het is niet duidelijk wanneer dat oordeel komt. De wet moet eerst officieel in Duitsland worden gepubliceerd, laat een woordvoerder weten. Pas daarna buigen deskundigen zich over de tekst. Commissaris Bulc benadrukt wel dat buitenlanders niet direct of indirect gediscrimineerd mogen worden. Ze uitte kritiek op een concept van het tolplan.