Volledig scherm
Cees de Rade © RV

Nederlandse wijnhandelaar naar wereldtop

De Nederlandse wijnhandel Baarsma Wine Group wordt overgenomen door de Franse landbouwcoöperatie Invivo. De Fransen willen dat Baarsma een wereldspeler wordt in de wijnhandel.

Volledig scherm
Baarsma distribueert de wijn van Ilja Gort (hierboven afgebeeld op archiefbeeld). © anp

Baarsma is geen naam die bij veel Nederlanders een bel doet rinkelen. Toch hebben veel Nederlanders wel eens een fles wijn van het bedrijf gekocht. Baarsma levert 2 op de 3 flessen wijn die via de supermarkten, slijterijen of de horeca worden verkocht. Het is onder meer de distributeur voor La Tulipe van de bekende producent Ilja Gort en voert als eigen merk Canei.

Bij Baarsma werken 250 mensen. Het bedrijf zette vorig jaar 210 miljoen euro om en was winstgevend. Alleen in Nederland levert Baarsma al zo'n 200 miljoen flessen wijn per jaar. ,,Wijn van 2,60 euro tot 2.500 euro per fles'', zegt directeur Cees de Rade. Al wordt er van die laatste categorie maar weinig verkocht. ,,In Nederland is de bulk van de wijn tussen de 2,80 en 4,25 euro per fles.''

Internetwijn

Quote

De ambitie is om een wereldwij­de top 5 speler te worden

Cees de Rade, Baarsma Wine Group

Baarsma richt zich helemaal op de verkoop aan supermarkt, horeca en vakhandel. ,,De internetverkopen hebben we in 2014 afgestoten'', zegt De Rade. ,,Het was voor klanten toch moeilijk dat we de wijn die we aan hen verkochten via de supermarkt ook via internet verkochten.'' Geen enorme aderlating overigens, want van de wijn in Nederland wordt 70 procent via de supermarkten verkocht en 28 procent via horeca en vakhandel. ,,Internet is goed voor maar een paar procent van de verkopen'', aldus De Rade.

Coöperatie InVivo verkoopt de wijn van duizenden wijnboeren en wil die wijnen ook via de distributiekanalen van Baarsma gaan verspreiden. Dat zal niet ten koste gaan van de bestaande activiteiten. Integendeel, klanten zullen er juist beter van worden, denkt De Rade.

,,We krijgen een nog groter aanbod aan wijnen en we denken kosten te kunnen besparen. Daar zullen de klanten van profiteren'', zegt de directeur. De 250 medewerkers hoeven zich ook geen zorgen te maken. Via Baarsma wil InVivo juist gaan uitbreiden in de distributie van wijn. ,,Wij zijn de hoeksteen voor de expansieplannen. We willen in 2020 een omzet van 500 miljoen euro wereldwijd hebben. De ambitie is om een wereldwijde top 5 speler te worden'', aldus De Rade.