Volledig scherm
© ANP XTRA

Nibud: Abonnementen zijn blinde vlek voor Nederlanders

De meeste Nederlanders hebben 5 tot 15 abonnementen, terwijl ze denken dat ze er hooguit een paar hebben. De helft van de mensen heeft bovendien geen flauw idee hoeveel geld ze er maandelijks aan uitgeven. ‘Abonnementen zijn een blinde vlek’, zegt budgetvoorlichter Nibud.

Het aantal aanbieders van (online) abonnementen groeit rap; reden voor het Nibud om uit te zoeken hoe huishoudens ermee omgaan. De conclusie van de budgetvoorlichter: Nederlanders sluiten wel erg makkelijk abonnementen af, lezen lang niet altijd de voorwaarden, kunnen dikwijls de contracten niet terugvinden en 30 procent zit langer aan een abonnement vast dan de bedoeling was. 

Volgens het voorlichtingsinstituut heeft 44 procent van de huishoudens vijf tot tien abonnementen, 23 procent heeft er tien tot vijftien. De drie meest voorkomende abonnementen zijn het combinatiepakket (internet, tv en telefoon), mobiele telefoon met internet én streamingdiensten zoals Netflix of Spotify. Jongeren tot 25 jaar hebben gemiddeld zestien abonnementen, flink meer dan 65-plussers die gemiddeld uitkomen op negen. Ook hebben jongeren meer abonnementen op streamingdiensten, online muziek en private leaseauto’s dan de andere leeftijdsgroepen.

Het Nibud adviseert Nederlanders om jaarlijks te checken welke abonnementen ze hebben, om zo meer grip te krijgen op de uitgaven. Volgens het Nibud-onderzoek ziet een op de vijf Nederlanders abonnementen niet als een vaste uitgavenpost terwijl ze dat in feite wel zijn. Opmerkelijk, aldus directeur Arjan Vliegenthart. 

,,We zien het als een risico dat mensen meer abonnementen hebben en niet in de gaten hebben hoeveel ze daaraan uitgeven. Hierdoor kunnen ze in geldproblemen komen. Het gevaar van abonnementen is dat de kosten per maand laag kunnen lijken, maar dat je uiteindelijk meer betaalt dan je eigenlijk wilt.”