Niet alleen Google en Facebook weten alles van je, veel meer bedrijven hebben je gegevens
privacy9 van de 10 Nederlanders hebben geen flauw idee welke bedrijven allemaal beschikken over hun persoonlijke gegevens. Dat blijkt uit onderzoek van securityspecialist Gemalto met het oog op de nieuwe, strengere Europese privacyregels die eind mei ingaan.
Delen per e-mail
Consumenten hebben opvallend veel vertrouwen in hoe bedrijven met hun persoonsgegevens omgaan
Dat Facebook en Google vrijwel alles over hun gebruikers weten, is voor de meeste mensen geen geheim. Maar dat veel meer bedrijven beschikken (mogelijk) over gedetailleerde persoonlijke data is minder bekend. Neem datahandelaren als 4Orange, die profielen van grote hoeveelheden Nederlanders bezitten met daarin oa info over opleiding, baan, leeftijd en interesses. Die verkopen ze door aan andere bedrijven.
Online winkels als Bol.com en CoolBlue verzamelen gegevens over miljoenen klanten, hetzelfde geldt voor allerlei telecombedrijven. En dataspecialist Wij Special Media, dat klanten info en data biedt over jonge ouders, claimt op zijn site ,,een aanzienlijk deel van alle zwangere vrouwen in Nederland” in zijn database te hebben.
88 procent van de consumenten weet echter niet welke bedrijven persoonlijke data van hen hebben, blijkt uit een nieuwe enquête van Gemalto onder ruim duizend Nederlanders. Tegelijk zegt tweederde van hen wel er op te vertrouwen dat hun data veilig is bij deze aanbieders.
,,Consumenten hebben opvallend veel vertrouwen in bedrijven met betrekking tot persoonsgegevens,” concludeert Dirk Geeraerts, databeschermings-expert bij Gemalto, ’s werelds grootste digitale beveiliger die in 180 landen actief is. ,,Ze verwachten dat hun gegevens veilig worden bewaard zonder er moeite voor hoeven te doen.”
GDPR
Aanleiding voor het onderzoek vormen de nieuwe, strengere Europese privacyregels die eind mei ingaan. Deze General Data Protection Regulation (GDPR) – in het Nederlands Algemene Verordening Gegevensbescherming - geeft consumenten beduidend meer invloed over wat bedrijven met hun persoonlijke data doen.
Zo kunnen Nederlanders vanaf 25 mei een verzoek doen om persoonlijke informatie te verwijderen. In populaire termen heet dat ‘het recht om vergeten te worden’. Consumenten krijgen verder het recht om bij bedrijven op te vragen welke data ze precies hebben verzameld.
Nieuw is daarnaast het recht van dataportabiliteit: gebruikers mogen bedrijven vragen hun data naar een andere aanbieder of organisatie te sturen. Zo zou een muziekliefhebber bijvoorbeeld zijn muziekvoorkeuren kunnen meenemen als hij of zij van Spotify overstapt naar Deezer of Apple Music.
Veiliger
Hoewel veel Nederlanders niet goed op de hoogte zijn van de nieuwe privacy-regels, zegt 40 procent zich veiliger te voelen hierdoor. 1 op de 4 mensen zegt vooraf een volledig overzicht te wensen van de gegevens die een bedrijf over hen bewaart.
Volgens het Gemalto moeten niet alleen gewone mensen, maar ook bedrijven goed nadenken over hoe zij omgaan met de data waarover zij beschikken en die goed beveiligen. ,,Daarnaast staan ze voor de uitdaging ervoor te zorgen dat consumenten gebruik maken van de aangeboden beveiligingsmaatregelen”, zegt specialist Geeraerts. ,,Samen sta je sterker in de strijd tegen datalekken. Tegenwoordig is het als bedrijf niet meer de vraag óf, maar wanneer je gehackt wordt.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Rico Verhoeven gaat de strijd aan met werkloosheid
Kickbokser Rico Verhoeven krijgt al jaren veel persoonlijke berichten van fans. Op Instagram alleen al heeft hij 1,7 miljoen volgers. De verhalen van mensen die hun baan of onderneming kwijtraakten, inspireerden hem om heelnederlandwerkt.nl op te richten. De site is vanaf vandaag live. -
Nieuw initiatief gaat nepnieuws bestrijden met actuele feitenchecks
Nederlanders kunnen vanaf donderdag op één plek terecht voor actuele feitenchecks op het nieuws, bijvoorbeeld op het gebied van corona. De nieuwe The Fact Club is een initiatief van Vereniging De Publieke Zaak en de Universiteit Leiden. -
Deze prominenten hebben Facebook gedumpt
Het moet Mark Zuckerbergs nachtmerrie zijn: massaal ontvriend worden. Exacte cijfers over het aantal Facebook-vertrekkers houdt de oprichter angstvallig voor zich. Maar de hashtag #deletefacebook bewijst dat het zeker om vele duizenden mensen gaat. En onder hen bevindt zich ook een aantal prominenten. -
Winkelketens Miss Etam en Steps failliet verklaard: ‘Dit einde was bijna onvermijdelijk’
Winkelketens Miss Etam en Steps zijn nu echt failliet. Volgens vakbond AVV is het faillissement uitgesproken. Dat werd vorige week aangevraagd door werknemers van de beide winkelketens. -
PREMIUMNgozi Okonjo-Iweala
Nigeriaanse prinses wil puinruimen bij WTO: ‘Ik ben klaar de uitdagingen aan te pakken’
Als minister in Nigeria bakkeleide ze al met stamhoofden en oliemiljardairs, nu moet Ngozi Okonjo-Iweala als hoogste baas de zieltogende Wereldhandelsorganisatie (WTO) weer overeind krijgen. ,,Business as usual kun je wel vergeten.”
-
‘Onze dochter was de redding voor de postnatale depressie van mijn vrouw’
Blijdschap, dankbaarheid trots: een nieuwe baby staat meestal synoniem aan een blije ervaring. Maar wat als jouw partner dat anders ervaart? Angst en somberheid horen ook bij het moederschap, maar daar praten we liever niet over. -
Damen schrapt opnieuw banen, scheepswerven lijden onder recessie in de olie-industrie en pandemie
Bij de scheepswerven Damen Verolme Rotterdam en Damen Shiprepair Rotterdam verliezen zo’n honderd mensen hun baan. -
PREMIUM
Miljardenorder voor ASML: Zuid-Koreaans bedrijf koopt vijf jaar lang machines à 130 miljoen per stuk
VELDHOVEN - Chipmachinemaker ASML uit Veldhoven heeft een grote bestelling gekregen van de Zuid-Koreaanse fabrikant van geheugenchips SK Hynix. Dat bedrijf neemt de komende vijf jaar voor zo’n 3,6 miljard euro zogeheten EUV-machines af. Die gaat SK Hynix gebruiken om nog snellere en energiezuinigere geheugenchips te fabriceren.