Talloze bedrijven verzamelen persoonsgegevens van klanten en gebruikers
Volledig scherm
Talloze bedrijven verzamelen persoonsgegevens van klanten en gebruikers © Ronald Visser

Niet alleen Google en Facebook weten alles van je, veel meer bedrijven hebben je gegevens

privacy9 van de 10 Nederlanders hebben geen flauw idee welke bedrijven allemaal beschikken over hun persoonlijke gegevens. Dat blijkt uit onderzoek van securityspecialist Gemalto met het oog op de nieuwe, strengere Europese privacyregels die eind mei ingaan.

Quote

Consumen­ten hebben opvallend veel vertrouwen in hoe bedrijven met hun persoonsge­ge­vens omgaan

Dirk Geeraerts, Gemalto

Dat Facebook en Google vrijwel alles over hun gebruikers weten, is voor de meeste mensen geen geheim. Maar dat veel meer bedrijven beschikken (mogelijk) over gedetailleerde persoonlijke data is minder bekend. Neem datahandelaren als 4Orange, die profielen van grote hoeveelheden Nederlanders bezitten met daarin oa info over opleiding, baan, leeftijd en interesses. Die verkopen ze door aan andere bedrijven.

Online winkels als Bol.com en CoolBlue verzamelen gegevens over miljoenen klanten, hetzelfde geldt voor allerlei telecombedrijven. En dataspecialist Wij Special Media, dat klanten info en data biedt over jonge ouders, claimt op zijn site ,,een aanzienlijk deel van alle zwangere vrouwen in Nederland” in zijn database te hebben.

88 procent van de consumenten weet echter niet welke bedrijven persoonlijke data van hen hebben, blijkt uit een nieuwe enquête van Gemalto onder ruim duizend Nederlanders. Tegelijk zegt tweederde van hen wel er op te vertrouwen dat hun data veilig is bij deze aanbieders. 

,,Consumenten hebben opvallend veel vertrouwen in bedrijven met betrekking tot persoonsgegevens,” concludeert Dirk Geeraerts, databeschermings-expert bij Gemalto, ’s werelds grootste digitale beveiliger die in 180 landen actief is. ,,Ze verwachten dat hun gegevens veilig worden bewaard zonder er moeite voor hoeven te doen.”

GDPR

De datahonger van Facebook is bekend. Onlangs kwam het bedrijf weer in opspraak doordat het bedrijf Cambridge Analytica massaal profielgegevens had buitgemaakt, die Donald Trump tijdens zijn verkiezingscampagne kon gebruiken
Volledig scherm
De datahonger van Facebook is bekend. Onlangs kwam het bedrijf weer in opspraak doordat het bedrijf Cambridge Analytica massaal profielgegevens had buitgemaakt, die Donald Trump tijdens zijn verkiezingscampagne kon gebruiken © REUTERS

Aanleiding voor het onderzoek vormen de nieuwe, strengere Europese privacyregels die eind mei ingaan. Deze General Data Protection Regulation (GDPR) – in het Nederlands Algemene Verordening Gegevensbescherming - geeft consumenten beduidend meer invloed over wat bedrijven met hun persoonlijke data doen.

Zo kunnen Nederlanders vanaf 25 mei een verzoek doen om persoonlijke informatie te verwijderen. In populaire termen heet dat ‘het recht om vergeten te worden’. Consumenten krijgen verder het recht om bij bedrijven op te vragen welke data ze precies hebben verzameld.

Nieuw is daarnaast het recht van dataportabiliteit: gebruikers mogen bedrijven vragen hun data naar een andere aanbieder of organisatie te sturen. Zo zou een muziekliefhebber bijvoorbeeld zijn muziekvoorkeuren kunnen meenemen als hij of zij van Spotify overstapt naar Deezer of Apple Music.

Veiliger

Hoewel veel Nederlanders niet goed op de hoogte zijn van de nieuwe privacy-regels, zegt 40 procent zich veiliger te voelen hierdoor. 1 op de 4 mensen zegt vooraf een volledig overzicht te wensen van de gegevens die een bedrijf over hen bewaart.

Volgens het Gemalto moeten niet alleen gewone mensen, maar ook bedrijven goed nadenken over hoe zij omgaan met de data waarover zij beschikken en die goed beveiligen. ,,Daarnaast staan ze voor de uitdaging ervoor te zorgen dat consumenten gebruik maken van de aangeboden beveiligingsmaatregelen”, zegt specialist Geeraerts. ,,Samen sta je sterker in de strijd tegen datalekken. Tegenwoordig is het als bedrijf niet meer de vraag óf, maar wanneer je gehackt wordt.”

Privacy-voorvechters vrezen de informatiehonger van bedrijven en overheid. De nieuwe GDPR-regels geven consumenten in ieder geval meer invloed over hun data.
Volledig scherm
Privacy-voorvechters vrezen de informatiehonger van bedrijven en overheid. De nieuwe GDPR-regels geven consumenten in ieder geval meer invloed over hun data. © EPA
  1. Bizar jubileum: Bijenkorf bestaat 150 jaar, maar winkels zijn gesloten
    PREMIUM

    Bizar jubileum: Bijenkorf bestaat 150 jaar, maar winkels zijn gesloten

    De Bijenkorf, ’s lands laatste volledige warenhuis, bestaat dit jaar 150 jaar. Wat een groot winkelfeest had moeten worden, lijkt door de coronacrisis uit te draaien op een deceptie. Ga maar na: in de 150-jarige historie van de Bijenkorf is het nooit eerder voorgekomen dat de winkels zo lang dicht waren. ,,We zijn één keer een halve dag gesloten geweest tijdens de februaristaking in 1941’’, aldus een woordvoerder.
  2. Privacybaas Aleid Wolfsen: ‘Het is levensgevaarlijk wat er gebeurt’
    PREMIUM
    Interview

    Privacy­baas Aleid Wolfsen: ‘Het is levensge­vaar­lijk wat er gebeurt’

    Over de hele wereld nemen overheden vergaande maatregelen om corona onder de duim te krijgen. Daarbij wordt de inzet van digitale middelen als drones, camera’s, gezondheidsapps en telecomdata niet geschuwd. Ook in Nederland. Privacybaas Aleid Wolfsen van de Autoriteit Persoonsgegevens houdt het scherp in de gaten. ,,Fantastisch aan de ene kant wat technologie ons brengt, maar aan de andere kant is het levensgevaarlijk dat wat er gebeurt.”