Volledig scherm
Het nieuwe distributiecentrum is inmiddels gebouwd in Utrecht, Picnic verwacht dat het over 2 jaar helemaal operationeel is. © Picnic

Nieuw robotcentrum Picnic voorziet 150.000 gezinnen per week van boodschappen

Online supermarkt Picnic heeft 250 miljoen euro opgehaald om een gerobotiseerd distributiecentrum in Utrecht te openen. De miljoenen zijn afkomstig van vier families die bijna 3 jaar geleden ook al 100 miljoen euro in het bedrijf pompten. ABN Amro verstrekt een lening van 50 miljoen. Picnic hoopt door deze investering van een kwart miljard nog sneller te groeien. Winst wordt er voorlopig niet gemaakt.

Amsterdam

Sanne Schelfaut

De vier vermogende ondernemersfamilies die wederom met een grote zak geld zwaaien, zijn de families Fentener van Vlissingen (NPM Capital), Hoyer (Hoyberg), De Rijcke (Kruidvat) en Finci (supermarktketen Boni). ,,We gebruiken hun financiering om de meest duurzame infrastructuur voor het thuisbezorgen van boodschappen uit te bouwen. Het gerobotiseerde centrum is inmiddels gebouwd op bedrijventerrein Lage Weide langs de A2 in Utrecht en heeft een oppervlakte van 42.000 vierkante meter’’, aldus mede-oprichter Frederik Nieuwenhuys. 

Niet alleen Picnic richt zich op een geautomatiseerd distributiecentrum, Albert Heijn werkt al met een dergelijk concept in Zaandam en Jumbo bouwt zo'n dc in Nieuwegein. 

150.000 gezinnen

Het ultramoderne dc van Picnic  zal over 2 jaar in gebruik worden genomen en het is de bedoeling dat het 150.000 gezinnen per week voorziet van (verse) boodschappen. ,,Verdeeld over drie temperatuurzones is er ruimte voor meer dan 200.000 kratten om producten op te slaan. Door het inzetten van slimme technologie kunnen onze medewerkers efficiënter en ergonomischer werken. Het centrum is in zijn soort een van de grootste ter wereld en bevat onder meer honderd volledig geautomatiseerde sorteer-, inpak- en distributiemachines, die speciaal door Picnic zijn ontwikkeld. Zo zullen er robotkarretjes rondrijden die de spullen naar de medewerkers brengen. Medewerkers hoeven dan de krop sla alleen nog maar van het voorraadkratje in het klantkratje te leggen. Het scheelt een hoop gesjouw’’, aldus NIeuwenhuys.  

Minder banen

Volgens zijn mede-oprichter Michiel Muller is het niet zo dat de nieuwe technologie zorgt voor minder banen. ,,Nee, zeker niet. In ons nieuwe dc hebben we duizend mensen nodig, we groeien hard door. Het werk wordt wel gevarieerder en de mensen moeten minder sjouwen en tillen.’’

De overige 7 distributiecentra van Picnic blijven voorlopig open. ,,We willen in de toekomst nog meer gerobotiseerde centra bouwen, dan zullen we bekijken wat er met onze bestaande gebouwen gebeurt.’’ 

Recordjaar

Volgens Muller wordt 2019 een recordjaar voor Picnic. ,,We hebben nu 300.000 klanten in Nederland en Duitsland. We hebben zo'n 50 procent van de markt voor online boodschappen in handen en de groei is nog lang niet ten einde. We draaien een omzet van ongeveer 300 miljoen.’’ Winst maakt het bedrijf nog niet. Muller: ,,Nee, dat gebeurt voorlopig ook niet. We hebben duidelijk de keus gemaakt om te investeren in groei.’’ 

Picnic is opgericht in 2015. Bij het bedrijf werken 4.000 mensen die zorgen dat inwoners van 125 steden in Nederland en Duitsland boodschappen krijgen. Hiervoor worden 950 elektrische wagens ingezet. 

,,Logisch dat Picnic kiest voor een geautomatiseerd distributiecentrum om de strijd aan te gaan met Albert Heijn,’’ zegt retaildeskundige Cor Molenaar in De Ondernemer. ,,Om een concurrentieslag te slaan, is het te begrijpen dat Picnic gaat voor een geautomatiseerd distributiecentrum om de boodschappen voor een nog lagere prijs aan te bieden.’’

Klachten personeel

Verder komt Picnic met zo’n geautomatiseerd distributiecentrum volgens Molenaar gedeeltelijk tegemoet aan de klachten van het personeel. Er zijn onder meer klachten over een te hoge werkdruk.  Vorig jaar werd bekend dat werknemers ontevreden zijn over de werkomstandigheden. Naast een te hoge werkdruk zouden ook de salarissen te laag zijn. 

Volgende week dinsdag doet de rechter uitspraak in de zaak tussen Picnic en vakbond FNV over het wel of niet hanteren van de supermarkt-cao. Het conflict gaat onder meer over de  arbeidsomstandigheden, de cao van de medewerkers en de hoogte van het salaris. 

 In juni dit jaar gaf de FNV aan de loonverhoging die Picnic heeft doorgevoerd voor zijn jonge medewerkers ‘mooi’ te vinden, maar er niet van onder de indruk te zijn. In augustus voerde de FNV actie voor het hoofdkantoor van Picnic om de aandacht te vestigen op het hoge percentage flexwerkers bij Picnic. Ook zou de websuper actieve FNV-leden op straat zetten.

Volledig scherm
De vrachtwagentjes van Picnic. © FOTO HISSINK
  1. Voor miljoenen gedupeerde beleggers eisen dat Canada ‘overleden’ cryptobankier opgraaft

    Voor miljoenen gedupeerde beleggers eisen dat Canada ‘overleden’ cryptoban­kier opgraaft

    In december vorig jaar overleed de directeur en oprichter van het Canadese beleggingsbedrijfje QuadrigaCX, Gerald Cotton, tijdens een huwelijksreis in India. Althans, dat is de lezing van zijn weduwe Jennifer Robertson. Aan haar verhaal wordt door voormalig klanten van Cotton flink getwijfeld. Waarom? Omdat zijn dood op zijn minst bedenkelijk is. 190 miljoen in cryptomunten belegde Canadese dollars bleken spoorloos na Cottons overlijden.