Volledig scherm
De Toyota Aygo was in december veel goedkoper dan nu © epa

Nieuwe auto flink duurder

Automobilisten die een nieuwe auto kopen of in een nieuwe leaseauto gaan rijden, zijn in 2015 veel duurder uit. De aanschafbelasting op auto's, de BPM, is per 1 januari fors omhooggegaan en de bijtelling voor leaseauto's is aangescherpt.

Het liep vorige week storm bij de dealerbedrijven van Louwman. In de 33 showrooms die de handelaar van onder andere Toyota en Lexus rijk is, wees niets op de belabberde autoverkopen in Nederland.  

Schijn bedriegt. De drukte had namelijk niets te maken met consumenten die hun kooplust niet konden beheersen. Particuliere autoverkopers sloegen voor 1 januari hun slag om de verhoging van de BPM, de belasting op nieuwe auto's, te ontlopen.

Zakelijke rijders 'scoorden' nog snel een nieuwe leaseauto om niet te worden geconfronteerd met een hogere bijtelling, het percentage van de autoprijs dat boven op het inkomen moet worden geteld en waarover belasting moet worden betaald.  

Normaal  
,,De officiële cijfers heb ik nog niet, maar afgelopen maand zijn er zeker 25 tot 30 procent meer auto's verkocht dan normaal in december,'' zegt Marco Broere, directeur van Louwman Retail. Omdat Louwman auto's verkoopt uit alle BPM- en bijtellingschijven, laat zijn klandizie duidelijk het gedrag van de autokoper zien.  

Daaruit valt op te maken dat consumenten de afgelopen maand erg hebben geanticipeerd op de nieuwe fiscale regelingen die gisteren zijn ingegaan.  

,,Wij hebben in december heel veel Toyota Aygo's verkocht,'' zegt Broere. ,,Deze kleine auto, die rond de 10.000 euro kost, was tot de jaarwisseling vrij van BPM. Nu moet er wel BPM over worden betaald. Dat scheelt op zo'n Aygo toch al gauw duizend euro.''  

De BPM, die de Staat jaarlijks tussen de 3 en 3,5 miljard euro oplevert, is dan ook behoorlijk op de schop gegaan. Tot 1 januari waren alle benzineauto's met een CO2-uitstoot tot 88 gram per kilometer en diesels met een CO2-uitstoot tot 70 gram per kilometer vrijgesteld van BPM. Met ingang van 1 januari zijn alleen de auto's zonder CO2-uitstoot nog vrij van BPM.

Alleen met de aankoop van een auto die volledig op waterstof of elektrisch rijdt, kan de aanschafbelasting worden ontlopen. Daarnaast is er een extra BPM-schijf ingevoerd en bestaat de belasting uit vijf in plaats van vier tariefschijven. Deze tarieven zijn ook verhoogd.  

Veel populaire modellen zijn door de veranderingen in de BPM dit jaar dan ook fors duurder geworden.

Lease-auto's
Auto's die nu nog onder het zuinige lager tarief van 14 procent vallen, vallen vanaf 1 januari veelal in een hoger tarief. Zo vielen in 2014 auto's met een CO2-uitstoot tussen de 51 en 89 gram per kilometer nog in het 14 procent-tarief. De maximum-uitstoot voor dit tarief is verlaagd naar 83 gram per kilometer. Besselink: ,,Ik begrijp wel dat de leaserijder de auto iets eerder heeft ingeruild. Het gaat hier om serieus geld.''