Volledig scherm
© normal

Nieuwe discounter wil Nederland veroveren met 'abnormale prijzen'

Weer zet een nieuwe discounter voet aan de grond in Nederland. De Deense prijsvechter Normal opent 5 mei zijn eerste winkel op het Utrechtse Hoog Catharijne.

Wie nog nooit in Scandinavië is geweest, heeft hoogstwaarschijnlijk nog nooit van deze keten gehoord. De winkel zegt zich te onderscheiden van andere discounters door 'heel normale artikelen voor heel normale mensen te verkopen', maar dan goedkoper. 

Het assortiment bestaat uit merkartikelen op het gebied van huishoud, persoonlijke verzorging en een hele reeks basisartikelen. Zo liggen er tal van badkamer- en keukenproducten van merken als L’Oréal, Gillette, Colgate en Ajax in de schappen. Normal verkoopt die 30 tot 50 procent onder de marktprijs, naar eigen zeggen doordat die producten geïmporteerd worden van distributeurs door de hele Europese Unie. 

De retailer vermijdt de ‘prijsverhogende tussenschakel’ en koopt daar in waar de producten het goedkoopst zijn. Het totale aanbod omvat meer dan 2.500 producten, waarvan een gedeelte wekelijks wisselt.

Normal startte in april 2013 in het Deense Silkeborg en telt inmiddels in heel Scandinavië meer dan 100 winkels. De keten heeft bewust voor Nederland gekozen als eerste vestigingslocatie buiten Scandinavië.  En de keuze is ook heel bewust gevallen op Utrecht, laat de oprichter weten. 

Bruisende studentenleven

,,Zowel Hoog Catharijne als de stad met haar bruisende studentenleven zijn erg interessant voor ons en vormen een heel natuurlijke basis voor ons in Nederland”, licht oprichter Torben Mouritsen toe. Zijn verwachting is dat het niet bij die ene vestiging blijft. Als het concept aanslaat, wil de keten ook naar steden als Amsterdam en Rotterdam. 

Discounters weten Nederland sowieso opvallend goed te vinden. De afgelopen jaren zijn Action, Flying Tiger, Big Bazar en Op=Op gestart. Deze winkels zorgen voor een stevige concurrentie voor marktkoopmannen, meldde eerder brancheclub Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH).