Volledig scherm
PREMIUM
Sandra Phlippen © Joost Hoving

Nieuwe generatie toezichthouders bereid techreuzen aan te pakken

De week van PhlippenSandra Phlippen is hoofd Nederland bij het economisch bureau van ABN Amro en universitair docent aan de Erasmus School of Economics.

Wat doe je als je bedrijf wordt beschuldigd van het aanjagen van ongelijkheid, van het laten gebeuren van Russische inmenging tijdens verkiezingen, van het ontwijken van belasting en van seksueel misbruik? Ga je dan bij jezelf te rade of je wel helemaal lekker bezig bent?

Welnee, je verdubbelt gewoon je lobby op de mededingingsautoriteit, zodat die ambtenaren zich vooral niet in het hoofd halen dat al die ongein voortkomt uit het feit dat je te veel marktmacht hebt. Dat de consumenten toch niet om je heen kunnen, ongeacht hoe bont je het maakt.

Dit is inderdaad wat techreuzen zoals Facebook, Amazon, Apple, Google en Uber doen. Amazon bleek vlak voor de kerst zijn lobbyteam op mededinging te hebben verdubbeld. Het doel: een grote tech-lash voorkomen, waarin de machtigen van het internet opgesplitst worden.

  1. Fietsenwinkel.nl heeft geleerd van rampjaar en gooit het roer om: klant centraal
    PREMIUM

    Fietsenwinkel.nl heeft geleerd van rampjaar en gooit het roer om: klant centraal

    Met het online verkopen van fietsen, zette prijsvechter fietsenwinkel.nl de markt voor tweewielers op zijn kop. Het lukte het bedrijf binnen een paar jaar de grootste (online) fietsenverkoper van Nederland te worden, maar aan de groei kleefden ook nadelen. Klanten klaagden vooral vorig jaar over langdurige reparaties en werknemers die verkeerd advies en voorlichting geven. Fietsenwinkel.nl gooit het roer om en hoeft niet langer de goedkoopste te zijn.