Volledig scherm
© Koen Suyk

Nieuwe 'ringweg' voor scheepvaart door komst windmolens

Nederland en België hebben na enkele jaren overleg een akkoord bereikt over de scheepvaartroutes op de Noordzee. Commerciële schepen zullen voortaan om de windmolenparken van beide landen heen moeten varen.

Het Kanaal is een van de drukst bevaren zeeroutes ter wereld: 260.000 scheepsbewegingen per jaar op het Nederlandse deel van de Noordzee, 100.000 op het Belgische deel. De nieuwe vaarroutes zijn onder meer nodig door de komst van twee grote nieuwe windparken voor de kust van Zeeland. Je zou het kunnen vergelijken met de ringweg bij een grote stad, waar opeens een compleet nieuwe verkeerssituatie geldt met nieuwe af- en opritten, fly-overs en rijrichtingen.

Volledig scherm
© ANP

,,Voor de veiligheid op zee waren de parken eigenlijk niet zo'n goed idee'', merkt beleidsadviseur Jeroen van Overloop bij de Belgische federale overheid op. Maar de voordelen van duurzame energie wegen volgens hem veel zwaarder dan de kosten van alle maatregelen die getroffen moeten worden.

'Snelwegen verleggen'

Het is alsof álle snelwegen rondom de Randstad worden verlegd, volgens projectleider Joris Brouwers van Rijkswaterstaat. Maandag begon hij aan de operatie waarbij in drie dagen tijd in totaal 12 nieuwe boeien worden geplaatst en er 24 een andere plek krijgen.

Quote

Hier gaat mijn hart echt sneller van kloppen

Joris Brouwers, projectleider Rijkswaterstaat

Ook de nieuwe kaart van het gebied is een stuk gedetailleerder dan de voorganger. Zo worden er bijvoorbeeld ondieptes, beschermde natuurgebieden en kabels op aangegeven. ,,Hier gaat mijn hart echt sneller van kloppen'', zegt Brouwers met een twinkeling in zijn ogen. ,,We werken hier al twee jaar naartoe.''

Internationaal gecommuniceerd

Tussen de windmolens - of de wateren waar de komende jaren windmolens verrijzen - mogen vanaf morgen slechts schepen varen die onderzoek doen of onderhoud uitvoeren. De nieuwe routes worden ook internationaal gecommuniceerd en komen op de officiële zeekaarten te staan.

(tekst gaat verder onder het filmpje)

Zowel de Nederlandse als de Belgische regering is trots dat ze dit samen tot een goed einde hebben gebracht. ,,Deze manier van werken is exporteerbaar'', denkt de Belgische staatssecretaris voor de Noordzee, Philippe De Backer. ,,Dat is onze koopmansgeest.'' Er zou interesse zijn uit onder meer Zuid-Amerika en Azië.

Volledig scherm
© Fotografie Peter Hilz B.V.
  1. KLM in de fout: extra schadevergoeding voor ontslagen begeleidster van vips

    KLM in de fout: extra schadever­goe­ding voor ontslagen begeleid­ster van vips

    Luchtvaartmaatschappij KLM moet een ervaren werkneemster die beroemde artiesten en pornosterren begeleidde bij vertrek en aankomst op Schiphol een extra schadevergoeding ter waarde van 75.000 euro betalen. De vrouw, die als vip-begeleidster werkte, werd begin vorig jaar als gevolg van een arbeidsconflict ontslagen. Haar werkgever heeft daarbij ‘ernstig verwijtbaar’ gehandeld, oordeelde het Amsterdamse gerechtshof gisteren in hoger beroep.