Volledig scherm
© anp

Nieuwste Jumbo vijf keer groter dan andere supermarkten

Drie, twee, één...Eén druk op de knop en gele confetti schiet door de hal van het splinternieuwe Bredase winkelcentrum Stada Stores en luid klinkt het K3-achtige Jumbo-lied. Zojuist heeft de Bredase burgemeester Peter van der Velden de nieuwste Jumbo van het land geopend. De Jumbo Foodmarkt  pal naast het NAC-stadion in Breda is met zijn 6000 vierkante meter de grootste supermarkt van Nederland.

Volledig scherm
© anp

De opening van de winkel is niet onopgemerkt gebleven. Nog voor de burgemeester de winkel officieel geopend heeft, staat de hal van het winkelcentrum vol ongeduldige klanten die een kijkje willen nemen in deze voor Nederland unieke winkel, hun glimmende winkelwagentjes in de aanslag.

Met een plattegrond en een bosje tulpen in de hand lopen de eerste klanten de winkel in. De meeste nog een beetje verdwaasd en onzeker welke kant te kiezen. De nieuwe Jumbo Foodmarkt is met zijn 6000 vierkante meter ongeveer vier tot vijf maal zo groot als een traditionele supermarkt. Denk aan grote supermarkten zoals de meesten die alleen van vakanties in bijvoorbeeld Frankrijk kennen. 'Het is echt gigantisch hier. Er is erg veel te zien, maar het is nog wel even zoeken,' zegt mevrouw Stevens uit Breda terwijl ze door de gangpaden loopt. Ook andere klanten zijn het eens. De winkel is groot en dat is nog even wennen. 'Ik ben blij dat ik een plattegrond heb gekregen, dat is toch wel makkelijk.'

Naast alle 'normale' producten biedt de Foodmarkt veel verse en seizoensgebonden producten die desgewenst bereid worden om mee te nemen. 'We hebben horeca en een supermarkt gemixt. Alles draait om makkelijk, gezond en goedkoop. We wilden een grote winkel, maar die moest wel gezellig zijn en overzichtelijk,' vertelt marketingdirecteur Colette Cloosterman-Van Eerd.  'We wilden een nieuw soort concept dat voldoet aan de wensen van de consument van vandaag, maar ook die van de toekomst,' zegt Jumbo-topman Frits van Eerd. 'Deze winkel is voor mij een droom die werkelijkheid is geworden. Er is geen Jumbo-winkel zo mooi en compleet als deze. Het heeft een enorme 'wow-factor'.

Ralph Bertrand, innovatiemanager bij Jumbo, doet ook een duit in het zakje. 'We werken met een 'make it, take it, eat it'-principe. Gezonde producten van het seizoen die onze koks vers bereiden en die aan de klant uitleg geven over de bereiding. Ook maken zij verse maaltijden die thuis zo gegeten kunnen worden. Door het gebruik van seizoensgebonden producten zijn de maaltijden niet alleen lekkerder, maar is het ook beter voor het milieu.' Het seizoensgebonden assortiment is niet het enige onderdeel van de nieuwe winkel dat milieuvriendelijk is. De verlichting van de Foodmarkt bestaat geheel uit LED-lampen. Daardoor wordt er in vergelijking met een 'normale' Jumbo-winkel 25 procent minder energie verbruikt.

Volledig scherm
Peter van der Velden (rechts) opent samen met 'Jumbo-famile' Van Eerd de grootste supermarkt van het land © Jumbo
Volledig scherm
Plattegrond van de nieuwe Jumbo Foodmarkt © Jumbo