Volledig scherm
Schermkampioene Ibtihaj Muhammad © Nike

Nike verkoopt sporthoofddoek nu ook in Nederland

Sportmerk Nike verkoopt sinds eind vorige week hun sporthoofddoek voor moslima’s ook in Nederland. De speciale hijab is binnenkort te verkrijgen via de webwinkel van Nike. Het idee ontstond na een reeks klachten van topatletes die problemen ondervonden door hun traditionele hoofddoeken.

De ontwerpers van Nike hadden al een tijd contact met verschillende topatletes met een islamitische achtergrond. Schermkampioene Ibtihaj Muhammad, die in 2016 een bronzen medaille won op de Olympische Spelen in Rio, was één van die atletes.  Zij kreeg al talloze keren een gele kaart voor een valse start omdat ze de scheidsrechter niet goed kon horen door haar hoofddoek heen. ,,Als dat weefsel nat is, wordt het erg zwaar en stug'', zo beschrijft Muhammad hoe het voelt als ze zweet. ,,Eerst krijg ik een waarschuwing, vervolgens een strafpunt. Ik kan de tel niet meer bijhouden, zó vaak is dat al gebeurd'', zegt ze. ,,Dan verontschuldig ik me bij de scheidsrechter omdat ik hem niet heb gehoord.''

Muhammad wordt buiten de sport gezien als positief rolmodel voor vele islamitische meisjes. Zo maakte Mattel een Barbie geïnspireerd op de schermster. ,,We hopen dat deze pop hen eraan herinnert dat ze alles kunnen zijn en alles kunnen doen'', aldus de speelgoedfabrikant. 

Lees verder onder de foto

Volledig scherm
De Duitse boksster Zeina Nassar © Nike

Prototype

Met de informatie van Muhammad en haar sportcollega's gingen de designers aan de slag om een prototype van een sporthoofddoek te ontwerpen. Dat prototype werd uitgetest door atletes uit verschillende sporten waaronder Amna Al Haddad en Zahra Lari een gewichthefster en een kunstschaatsster uit de Verenigde Arabische Emiraten. 

En met het resultaat zijn de atletes meer dan blij. De Nike Pro hijab is gemaakt met een speciaal type polyester dat zweet afvoert en kleine gaatjes heeft voor voldoende ventilatie. Daarnaast is de stof elastisch, zodat het hoofddeksel goed blijft zitten.

Onderdrukking

Volledig scherm
De Nike Pro Hijab zoals hij op de website wordt aangeprezen © Nike

Maar niet iedereen vindt het idee geslaagd. Op sociale media vinden sommigen dat de sporthijab 'de onderdrukking van de vrouw in de hand werkt', anderen menen dan weer dat Nike 'geld wil kloppen uit de onderwerping van vrouwen'. Op het internet vragen wereldwijd mensen zich af of Nike als volgende stap ook boerka's gaat maken en vinden dat het bedrijf vrouwen beter helpt door het juist niet op die markt te brengen.

De sporters zijn echter enthousiast. ,,Door de Nike Pro Hijab zal er meer worden gepraat over hoofddoeken en moslimatletes. Sporten zal toegankelijker worden'', zegt Muhammad. Voor Lari staat de Pro Hijab van Nike zelfs symbool voor emancipatie. ,,De Pro Hijab herinnert moslima’s eraan dat er geen rem staat op wat ze kunnen bereiken. Door Nike’s bijdrage aan de moslimgemeenschap gaat voor onze atletes een langverwachte droom eindelijk in vervulling.''

  1. ‘Hypotheekadviseur vangt geld voor doorverwijzen klant naar energieverkopers’

    ‘Hypotheek­ad­vi­seur vangt geld voor doorverwij­zen klant naar energiever­ko­pers’

    Hypotheekadviseurs krijgen geld van commerciële partijen als keukenboeren, installateurs van zonnepanelen en energiebedrijven voor elke nieuwe klant die zij aanbrengen. Die vergoeding kan van een paar tientjes oplopen tot honderden euro’s. De eigen beroepsorganisatie van hypotheekadviseurs, de Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP), trekt hierover aan de bel: ,,Klanten hebben vaak geen idee.’’