Volledig scherm

NS krijgt nog één kans om vervoer over HSL te verbeteren

De reistijd van de snelle treinen tussen Amsterdam en Brussel moet eind 2017 een half uur korter zijn. Dat is een van de afspraken die staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) maakt met de NS om het vervoer over de hogesnelheidslijn HSL-Zuid snel te verbeteren.

Quote

Scherpe afspraken met NS moeten tot resultaten leiden, en tot meer tevreden reizigers. Dat is het doel

Sharon Dijksma - staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu
Volledig scherm
Sharon Dijksma, staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu © anp

Zij zet de NS daarbij onder druk. Als de NS nu faalt, kan de overheid ervoor kiezen te gaan samenwerken met een ander bedrijf. Dijksma laat sowieso onderzoeken of een andere vervoerder het beter kan.

Door de NS op de huid te zitten bij de nieuwe poging om snelle treinverbindingen tussen Amsterdam en Brussel te realiseren, hoopt Dijksma hoopt het vertrouwen van de treinreizigers herstellen. Dat vertrouwen kreeg een knauw door alle problemen met de Fyra. Ook de opvolger, Intercity Direct, valt veelvuldig uit.

Prorail
Ook de touwtjes bij spoorbeheerder ProRail worden aangehaald. Het wordt een overheidsorganisatie en kan zo scherper worden aangestuurd, stelt het kabinet vrijdag in reactie op het harde rapport van de parlementaire enquête naar het falen van de Fyra.

De Nederlandse Staat is, via het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de enige aandeelhouder van de niet-beursgenoteerde vennootschap ProRail. Het bestuur bestaat uit drie directeuren en de raad van Commissarissen houdt toezicht.

Andere aansturing
De staat wil dat ProRail straks anders wordt aangestuurd en gaat daarbij voor de goedkoopste optie: een zelfstandig beursorgaan (ZBO) dat overheidstaken uitvoert. Zo is het ministerie niet direct verantwoordelijk voor de gang van zaken, maar kan wel leden benoemen, schorsen en ontslaan. Het was al zeker dat deze medewerkers straks een rechtspositie krijgen die vergelijkbaar is met ambtenaren op een ministerie.

ProRail is de laatste tijd een zorgenkindje. Niet alleen vanwege de financiële en organisatorische problemen, maar ook vanwege de onvrede bij reizigers, vervoerders en dus politici.

Fyra
De Italiaanse hogesnelheidstrein Fyra kwam jaren te laat en reed uiteindelijk maar vijf weken tussen Amsterdam en Brussel. De flitstreinen werden met mankementen teruggestuurd naar de fabriek. De flop kostte de NS ongeveer 800 miljoen euro.

Het kabinet reageerde vrijdag op de aanbevelingen van de parlementaire enquêtecommissie die het debacle met de Fyra onderzocht. De commissie oordeelde dat opeenvolgende kabinetten teveel oog hadden voor mogelijke opbrengsten van de HSL-Zuid, terwijl de NS vooral zijn eigen monopoliepositie veilig wilde stellen. De opdracht is volgens Dijksma duidelijk. Het kabinet gaat er bovenop zitten. ,,Scherpe afspraken met NS moeten tot resultaten leiden, en tot meer tevreden reizigers. Dat is het doel.''

Quote

Dit is geen volwaardig alterna­tief voor de Fyra. Na jaren wachten is de Haagse reiziger nu de dupe van de 'oplossing' van staatsse­cre­ta­ris Dijksma

D66

Wisselde reacties
In de Tweede Kamer wordt wisselend gereageerd op de kabinetsplannen.

De VVD vindt het goed dat de aanbevelingen van de enquêtecommissie worden overgenomen. Maar om te voorkomen dat zoiets in de toekomst weer gaat gebeuren wil de liberale regeringspartij ,,heel serieus'' kijken naar de ordening op het hele spoor om te onderzoeken wie de reiziger en belastingbetaler ,,het beste kan bedienen''.

De PvdA zegt: ,,Het kabinet maakt nu van het spoor weer een publieke zaak. Deze keuze voor minder marktwerking is een trendbreuk met de afgelopen jaren. Tegelijkertijd moet de NS nu wel aan bak. Er moeten meer treinen op tijd gaan rijden en de reistijd tussen Amsterdam en Brussel moet korter worden. Daar gaan we ze de komende jaren aan houden."

Niet de NS, maar andere spoorwegbedrijven moeten volgens het CDA een kans krijgen om ,,eindelijk'' een hogesnelheidstrein over het traject te laten rijden. ,,Al 15 jaar lang proberen de NS tot een fatsoenlijke HSL te komen. Al 15 jaar lang lukt dat niet.''

De SP wil liefst NS en ProRail in één holding. Volgens de partij is het goed dat de NS een eerlijke kans krijgt om op de HSL te rijden. ,,In plaats van de NS te 'bashen' moeten paarse partijen excuses maken over hun eigen onverantwoorde marktverslaving in de jaren 90.''

Negatief is het oordeel van D66. ,,Dit is geen volwaardig alternatief voor de Fyra. Na jaren wachten is de Haagse reiziger nu de dupe van de 'oplossing' van staatssecretaris Dijksma. De internationale stad Den Haag krijgt een nog slechtere verbinding met maar vier treinen naar Brussel.'' Er moet onderhandeld worden met België voor een betere oplossing en tijdwinst voor alle reizigers, vindt D66.

NS wil 60 procent minder uitval HSL-treinen

De Nederlandse Spoorwegen willen binnen twee jaar de aan haar toewijsbare uitval van treinen op het HSL-traject met circa 60 procent verminderen. Dat staat in een verbeterplan voor de jaren 2016 en 2017 dat deze week aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu is aangeboden. ,,Het doel is de uitval naar een aanvaardbaar niveau terug te dringen", aldus de NS.

De NS gaat op verschillende punten ingrijpen. ,,Het materieel wordt deels aangepast en technisch verbeterd, medewerkers worden gerichter opgeleid en beter begeleid om op de complexe HSL te kunnen rijden en de aansturing wordt verscherpt", aldus de spoorwegen.

  1. Zorgpremies omlaag bij grote verzekeraars en tóch zijn veel mensen duurder uit
    VIDEO

    Zorgpre­mies omlaag bij grote verzeke­raars en tóch zijn veel mensen duurder uit

    VGZ verlaagt zijn zorgpremie met 1 euro tot 119,95 euro per maand, maakt de zorgverzekeraar vandaag bekend. Ook Univé verlaagt zijn premie met 1 euro. Zorgverzekeraar CZ rekt de verlaging zelfs op tot 3,85 euro, naar 120,95 euro per maand. Alleen doordat de korting op de collectieve verzekering deels wordt afgeschaft, zullen veel verzekerden uiteindelijk tóch meer kwijt zijn als zij bij hun huidige verzekering blijven.